Mamman ammar, stĂ€dar, planerar och lagar mat â som barnen efter en tugga dömer ut som "jĂ€tteĂ€cklig". Vardagen i "DiskbĂ€nkstecknaren" Ă€r en strid ström av akuta rĂ€ddningsaktioner dĂ€r tiden aldrig rĂ€cker till.
Ulrika Linder började göra teckningarna nÀr hon fick veta att hon vÀntade sitt andra barn, dÄ dottern var omkring tio mÄnader. Första gÄngen hade det tagit lÄng tid för dem att bli gravida, sÄ nyheten kom som en chock. Men de ville ÀndÄ gÀrna ha ett syskon till dottern.
ââFör min del var det vĂ€ldigt omtumlande, att gĂ„ igenom en graviditet nĂ€r man har ett litet barn. Jag hade ett spĂ€dbarn och en 1,5-Ă„ring, bĂ„da hade blöja och det var vĂ€ldigt mycket situationer som jag hade förtrĂ€ngt i dag om det inte vore för teckningarna.
Moderskap i realtid
Ulrika Linder tecknar i expressiv stil pÄ kuvert och broschyrer hur man klÀr ett litet barn nÀr bebisen samtidigt mÄste vara i famnen för att inte skrika. Och hur byter man blöja pÄ tvÄ barn nÀr man ocksÄ förvÀntas laga mat, hinna duscha och dessutom leka?
TT: Vad betydde tecknandet för dig i den situationen?
ââJag har alltid identifierat mig som tecknare men det var först nĂ€r jag började teckna moderskapet i realtid som jag verkligen upplevde att jag behövde det. Det fanns ingen tid till det överhuvudtaget sĂ„ det blev Ă€nnu viktigare att stjĂ€la Ă„t mig tid.
TT: Vad har varit mest stressande i kaoset?
ââAtt mitt i alla skötsel rĂ€cka till och dessutom vara nĂ€rvarande. Jag hade stora problem med att jag kĂ€nde mig ofri och det Ă€r inte konstigt eftersom jag var gravid och ammade under tre Ă„rs tid. Det var inte mĂ„nga veckor som min kropp var min egen innan det var dags igen. Det kĂ€mpade jag med. Och de kĂ€nslorna har nog följt med, jag tycker inte om att leka vilket gör att jag har fĂ„tt för mig att jag inte Ă€r en nĂ€rvarande mamma.
"Mycket som Àr kÀmpigt"
TT: FÄr vi se för lite av den mer anstrÀngande delen av förÀldraskapet?
ââNĂ„got slags tomrum mĂ„ste det ha funnits eftersom jag fick sĂ„ mycket gensvar. Kanske mest för skildringen av mig sjĂ€lv som mamman som sĂ„ ofta tappar tĂ„lamodet. Man pratar om 30- och 40-Ă„rskris, men handlar det inte mycket om att det stundtals suger att vara vuxen? Man ska vara pĂ„ jobbet mer Ă€n man trĂ€ffar sina barn och Ă€ndĂ„ vara pedagogisk, laga nyttig mat och sĂ„ Ă€r det allt hushĂ„llsarbete pĂ„ det.
Ulrika Linder understryker att hennes partner Ă€r en engagerad medförĂ€lder. Men det Ă€r mamman som Ă€r projektledare â en urgammal roll som hon tror flickor fostras in i.
ââMitt arv bestĂ„r i att om ingen gĂ„r fram och axlar det som behöver göras sĂ„ gör jag det. Det Ă€r alla barnkalas det ska svaras pĂ„, presenter, gympaklĂ€der att komma ihĂ„g, och det Ă€r extremt otacksamt för det Ă€r vĂ€ldigt osynligt, sĂ€ger hon och pratar om hur tydligt det Ă€r att förvĂ€ntningarna Ă€r olika pĂ„ kvinnor och mĂ€n.
ââEn man med barnvagn fĂ„r guldmedalj men allt slit som kvinnor gör Ă€r mĂ„nga timmars arbetstid extra i veckan och handlar inte bara om att dammsuga eller sköta tvĂ€tten, utan att organisera hela Familjen AB. Det Ă€r superviktigt att det lyfts fram. Och att man fĂ„r kĂ€nna igen sig.
Lika politisk
TT: I förra boken "à tervinningscentralen" tecknade du om att arbeta pÄ en Ätervinningscentral. Tolkades den som mer politisk?
ââKanske. Den Ă€r politisk för att det Ă€r ett arbetarperspektiv, och det Ă€r otroligt sĂ€llan som man fĂ„r uttala sig frĂ„n golvet. Men den hĂ€r boken Ă€r lika politisk eftersom den uttalar sig om moderskapet, men det blir en annan politisk krets som antas vara intresserad.