Som barn var Jon Fosse skrÀckslagen för att lÀsa högt i skolklassen. Med den bekÀnnelsen inleder norrmannen sitt Nobeltal i det fullsatta Börshuset i Stockholm, dÀr han ocksÄ berÀttar att det var skrivandet som tidigt erbjöd honom en trygg plats.
ââDet var pĂ„ ett sĂ€tt som om rĂ€dslan tog sprĂ„ket ifrĂ„n mig, och att jag sĂ„ att sĂ€ga var tvungen att ta det tillbaka. Och skulle jag klara det kunde jag inte göra det pĂ„ andras villkor, bara pĂ„ mina egna, sĂ€ger Jon Fosse, som hĂ„ller talet pĂ„ nynorska.
Med lugn, lĂ„ngsam röst berĂ€ttar Fosse hur han hittade en plats inuti sig som bara var hans och det Ă€r frĂ„n samma punkt han skriver i dag â 50 Ă„r senare. Han har ett behov av att vara sann mot sig sjĂ€lv. Och det tror han sig kunna klara Ă€ven efter att ha fĂ„tt Nobelpriset, sĂ€ger Jon Fosse och fnissar till.
Det osÀgbara
Den vanligtvis skygga pristagaren fördjupar sig i skillnaden mellan det talade och skrivna sprÄket. För honom handlar talat sprÄk ofta om att övertyga eller förmedla ett budskap. Men det litterÀra sprÄket Àr "mening snarare Àn kommunikation, det har sin egen existens", hÀvdar Fosse. Att stiga in i diktens universum Àr för honom ett slags kommunion (nattvard).
ââSĂ€kert Ă€r i alla fall att jag aldrig har skrivit för att uttrycka mig sjĂ€lv, som det heter, utan för att komma bort ifrĂ„n mig sjĂ€lv.
Jon Fosse har ocksÄ försökt skriva fram det osÀgbara. SÀrskilt i sin dramatik lyfter han fram "paus" som varje manus allra viktigaste ord.
Diktning rÀddar liv
I prosan har hans karaktÀristiska upprepningar samma funktion som pauserna i dramatiken, förklarar Fosse, som konsekvent har försökt att skriva fram ett "tyst sprÄk". Det "tysta tilltalet" ljuder frÄn ett verks helhet, sÀger han och kallar det "helhetens ande".
ââOch vad hör man dĂ„, om man lyssnar tillrĂ€ckligt noga? Man hör tystnaden. Och som det brukar heta, Ă€r det bara i tystnaden som man kan höra Guds röst.
Jon Fosse berĂ€ttar ocksĂ„ att han under författandet av "Septologin" upplevde nĂ„gra av sina lyckligaste stunder som författare. Ăven att dela lĂ€sningen och teatern med andra ger honom en stark kĂ€nsla av glĂ€dje och trygghet.
Han har visserligen skrivit om mÄnga sjÀlvmord i sitt författarskap men Jon Fosse har fÄtt höra att hans diktande har varit en rÀddning. Folk har skrivit till honom och berÀttat att de skrek och grÀt av glÀdje nÀr han fick Nobelpriset.
ââJag har pĂ„ sĂ€tt och vis alltid vetat att diktning kan rĂ€dda liv, kanske har det till och med rĂ€ddat mitt eget. Och om min diktning ocksĂ„ kan hjĂ€lpa till att rĂ€dda andras liv, ja, ingenting skulle glĂ€dja mig mer Ă€n det, sĂ€ger han och avslutar med att tacka Akademien och Gud â innan publiken reser sig och ger honom stĂ„ende ovationer.