Natten till mÄndagen avled författaren och dramatikern efter en tids kamp mot sjukdomen.
NÀr Henning Mankell skrev lyssnade vÀrlden. Det insÄg Àven författaren sjÀlv och nÀr cancern drabbade honom för knappt tvÄ Är sedan tog han sitt ansvar: han skulle sjÀlvklart skriva Àven om detta. Hans artiklar om sjukhusbesök, diagnoser och cellgiftbehandlingar publicerades i Göteborgs-Posten men nÄdde lÄngt utanför Sveriges grÀnser, och responsen frÄn andra cancerpatienter var övervÀldigande.
â Han var en storslagen författare men han var ocksĂ„ storslagen i sin sjukdom â en ledstjĂ€rna. Ibland var han lite ledsen över det han aldrig skulle hinna, vi hade mĂ„nga projekt pĂ„ gĂ„ng och skulle spela teater i Maputo, men vi hade aldrig nĂ„gra nedslĂ„ende samtal, sĂ€ger skĂ„despelaren Krister Henriksson som spelade Kurt Wallander i 32 filmer.
Det var med kriminalromanerna om Kurt Wallander som Henning Mankell fick en offentlig röst och en förmögenhet som han sedan anvÀnde sÄ vÀl han kunde. I Maputo i hans andra hemland Moçambique drev han lÀnge landets enda teater, Teatro Avenida. I Sverige vittnar bland andra konstnÀren och politikern Dror Feiler om Mankells engagemang i Ship to Gaza och regissören Suzanne Osten berÀttar att hans stöd till Unga Klara möjliggjorde gÀstspel utomlands.
Wallandermiljonerna utgjorde ocksÄ startkapital nÀr han startade Leopard förlag tillsammans med vÀnnen och förlÀggaren Dan Israel, för att ge ut politisk samhÀllslitteratur och litteratur frÄn tredje vÀrlden. Dan Israel menar att Mankells litterÀra gÀrning inte fÄr begrÀnsas till kriminalgenren.
â Han var en av de stora författarna. Det som var speciellt med honom var att han sĂ„ tidigt sĂ„g saker komma, sĂ€ger Dan Israel och citerar Bob Dylan: âYou donât have to be a weatherman to see where the wind blowsâ:
â Han var sensitiv för det som lĂ„g i luften, och tog upp saker pĂ„ ett tidigt stadium.
Om Sjöwall/Wahlöö skrev om folkhemmets uppgÄng sÄ skrev Henning Mankell om folkhemmets fall. Wallandersviten föddes ur den vÀxande frÀmlingsfientligheten och Àven i andra böcker och pjÀser förutspÄr han den flyktingkris som Àr högst aktuell i dag. Dan Israel pÄminner om pjÀsen Lampedusa och Suzanne Osten, som 2002 satte upp Mankells pjÀs Mörkertid, ser ocksÄ ett förebÄdande i hans skrivande:
â De afrikanska temana och kolonialismen var helt nya för den svenska teatern. Han förde in ett nytt tema, vĂ€rlden, och vĂ€rldsengagemanget flyttade in pĂ„ teatern.
NÀr Henning Mankell fick sitt sjukdomsbesked var han mitt i skrivandet av en resonerande bok om mÀnniskans villkor. Allt stannade upp, sade han sjÀlv till TT, men sÄ smÄningom var det vid skrivbordet som han kunde Ätererövra vardagen. Resultatet blev hans kanske mest personliga bok, Kvicksand. DÀr skrev han om livsavgörande ögonblick: om möten med gatubarn i Maputo, om konstupplevelser och om den egna uppvÀxten. Han konstaterade att för honom Àr den kreativa driften sjÀlva livsdriften, och in i det sista planerade han för framtiden: resor till Afrika, en ny Wallanderbok till nÀsta Ärs 25-Ärsjubileum och pjÀser till Radioteatern.
â Tiden Ă€r knapp. Du hittar aldrig en 25:e timme som du tappat bort i nĂ„gon pĂ„se i köket. Den finns inte. Alla mĂ€nniskor mĂ„ste bestĂ€mma sig för vad de inte vill göra. Jag har varit ganska duktig pĂ„ det, att alltid vĂ€rdera min tid, sade han i en intervju med TT förra hösten.