Krönika: Kom igen nu festivalgeneraler!

Snart börjar sommarfestivalerna och jag som sjuttiotalist älskar såklart denna företeelse.
Min generation är väl de som burit festivalerna under sina storhetsdagar, varit de som dansat natten lång till 90- och 00-talens största akter.

Luleå2013-04-28 06:00

Bland de stora räknar jag Wu Tang Klan, Kent, Björk, Prodigy, Foo Fighters, Sahara Hotnights, Håkan Hellström, Marit Bergman, Smashing Pumpkins: Ja, listan är väldigt lång.

Trots denna blandade skara så hade de största festivalerna i Sverige bara bokat 17 procent kvinnliga akter samt fyra procent mixade 2012. Förklaringen från vissa av festivalerna är att ”det inte finns tillräckligt många kvinnliga akter”. Men som Pella Ström, festivalgeneral för Malmöfestivalen (som nu strävar mot en 50/50-fördelning), säger: ”Det måste jobbas aktivt för att det ska bli någon förändring” och att det är förkastligt med argumentet att ”publiken inte vill ha kvinnliga artister”.

Värst av alla i denna sneda könsfördelning är Sweden Rock som 2012 hade 78 manliga akter, två kvinnliga och en mixad. Själv ser jag ju Lemmy, Judas Priest, AC/DC och andra band när jag tänker på den festivalen, eftersom de stora hårdrocksbanden och artisterna till störst del är män. Men vi måste börja någonstans. Satsa på att ta med brudarna på de mindre scenerna så de i alla fall har chans att bli stora. Metallica drog ju inte igång karriären på Ullevi precis!

Rättviseförmedlingen presenterade i slutet av förra året nära 50 bokningsbara rockakter som inte bara består av män. De har också inför detta år varit stöttepelare i könsdilemmat och skickat listor till festivalgeneralerna med kvinnliga akter som festivalpubliken uppgett att de gärna vill se.

Så som det är idag så tillskrivs dessutom ofta band som består av tjejer sitt kön – tjejband! Hur vanligt är det att man säger killband eller manlig låtskrivare? Men man tillskriver inte bara kön, man tillskriver utanförskap och icke-norm.

Det blir också skillnad när man peppar kvinnor att delta. När tävlingen Musik direkt hade 11 procent kvinnliga deltagare tog man tag i problemet, peppade dem att vara med och 2009 var 30 procent av de tävlande tjejer. Och ju fler tjejer som spelar på festivaler desto fler andra tjejer identifierar sig med de kvinnorna och tänker: Kan hon så kan jag!

Jag vill att det ska vara självklart för tjejer som är födda 2013 att de kan bli en lika stor artist som de jämnåriga pojkarna, att de har samma chans att få stå på scen och framföra grym musik för en jublande publik. Och då är det dags att vi börjar det jobbet nu. Jag utmanar er festivalgeneraler, med all ödmjukhet, att jobba med den här frågan för att vi ska få en mer intressant och bred festivalscen. Är ni med?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!