Luleåbutiken lockar folk från hela landet: "Lite galna"

35 år kan låta länge – vilket det bokstavligen har gjort på Takt och ton. Luleås trotjänare jubilerar trots annat ljud i skällan.

I slutet av 1985 registrerade Peter Blomkvist butiken Takt och ton efter att ha inspirerats vid ett besök i London. 35 år senare är tongångarna fortfarande positiva.

I slutet av 1985 registrerade Peter Blomkvist butiken Takt och ton efter att ha inspirerats vid ett besök i London. 35 år senare är tongångarna fortfarande positiva.

Foto: Magnus Tosser

Luleå2021-03-22 19:42

Affärsidén är att leverera det bästa ljudet i varje prisklass, men för att verkligen förstå vad Peter Blomkvist menar måste du avvara närmare en timme i sofforna på Takt och ton. En timme som inleds med bra ljud och slutar i bra ljud – på riktigt.

Så har det gått till ända sedan starten på Tullgatan i slutet av 1985 när den 24-årige civilingenjören inledde sin bana. Inspirerad av en upplevelse i England fyra år tidigare.

– Jag kan inte spela ett instrument men jag älskar att lyssna. Jag var i London och skulle köpa en skivspelare och hamnade på en demonstration av vinylspelare, killen som jobbade där började spela på en Dual, hoppade till en Rega och sedan Linn, minns Peter Blomkvist. 

– Han spelade Roxy Music, som jag hade lyssnat på massor av gånger, men plötsligt hörde jag hur låten var. Han behövde inte säga någonting.

undefined
Butiken på Kungsgatan är Takt och tons tredje lokal och har legat där sedan 1994 när de flyttade från Shopping, där Akademibokhandeln huserar i dag.

I mitten av 80-talet fanns många butiker som sålde så kallade brunvaror i Luleå, men Peter Blomkvist hittade inte det han ville ha. Samma år som han tog examen från universitetet började han erbjuda Luleåborna ljudupplevelsen han själv saknat.

– Vi hade en smal korridor fullproppad med grejer och en soffa där folk fick vänta om det var upptaget i visningsrummet. Men vi gjorde samma sak som vi gör nu, berättar han.

I yrket som civilingenjör satt han och programmerade masugnar men upptäckte med tiden att han hade roligare på Takt och ton och sade upp sig. 1988 satsade han fullt ut på butiken och flyttade till Shopping där verksamheten kunde expandera till tre demonstrationsrum och fler anställda.

– Jag tänkte att folk borde uppskatta det där eftersom jag gjorde det, men vi trodde nog att folk skulle fatta lite lättare. Jag trodde inte jag behövde säga ett ord till någon (skratt) men det är viktigt att presentera på rätt sätt, berättar Peter Blomkvist.

undefined
I slutet av 1992 var vinylspelare på väg att konkurreras ut av CD-spelare. I dag är det framförallt streamingtjänster och bluetooth som används i Luleåborna hem.

Efter sex år i Shopping gick flyttlasset på nytt, till nuvarande plats på Kungsgatan och med en nästan tre gånger så stor lokal. I dag har Takt och ton 500 kvadratmeter och 5 visningsrum där besökaren lär sig skillnaden mellan ljud och bra ljud.

Under året firar butiken 35 år och marknaden har förändrats massor sedan starten.

– De flesta butiker som varit som oss ... det finns inga kvar i Sverige. Det är för att de inte har visat pedagogiskt utan börjat på högsta nivån och snackat om sladdar. Det är bara gamla gubbar som gillar sånt (skratt). 

Hur kan det komma sig att ni lever kvar?

– Det är för att vi är lite galna, det har inte varit så lönsamt alltid. Men när man tycker att det är kul är det inte lika hemskt, är det roligt att gå till jobbet är det lättare, säger Peter Blomkvist. 

Under en tid då de flesta konsumenter surfar runt på nätet efter nya klipp lever Takt och ton på sitt rykte. Efter att ljudanläggningarna testats på internetforum upplevs de på Kungsgatan av trogna kunder.

– Det är där vi kommer in i bilden. Folk ser att vi har de här produkterna och det finns folk som aldrig varit norr om Gävle som flyger hit för att vi har produkterna de har läst om. Det händer.

undefined
I de fem lyssningsrummen på Takt och ton får besökarna prova på flera olika typer av ljudkvalitet. Peter Blomkvist anser att de allra flesta inte känner till hur bra det kan låta och nöjer sig med mindre.

Peter Blomkvist tycker att intresset för bra ljud är stort, men okunskapen är ännu större. När de anställda på Takt och ton genomfört sina demonstrationer upplever de att majoriteten sällan lyssnar till vardags på något som är bättre än deras sämsta alternativ.

– Förut lade studenter pengar på en bra ljudanläggning när de flyttade hemifrån. I dag släpper folk telefoner, paddor och dator. På den tiden hade gemene man skitbra ljudanläggningar jämfört med i dag, säger Blomkvist.

Blir ni frustrerade över att folk "köper oljud"?

– Förut kunde vi bli störda när folk inte fattade, men vi gjorde ju fel – det var ju jag som inte visade på rätt sätt. I dag visar vi och sedan är det upp till kunden. 

Hur gör ni för att övertyga någon som nöjer sig med en bluethooth-högtalare?

– Vi hör ju samma sak som du – det är inte så svårt. Det gäller bara att få fram det med lite flyt, man kan ju hålla på i flera timmar att hoppa fram och tillbaka och jämföra ljud. När man har fått fram det är många som säger att de måste tänka om. Det är för att vi visar något de inte visste om. Upplevelsemässigt kan det vara helt sjukt bra, men folk har lärt sig att det kan vara stressigt med musik. Du blir trött och vill ha tyst när du kommer hem från jobbet, men om det låter bra vill du ha på – för det låter bättre. Det är det vi försöker visa.

undefined
Ett gammal klipp från lokaltidningen hänger kvar i personalrummet på Takt och ton. Till 35-årsjubileumet kan det vara läge att hänga upp en ny.

Hur är det att bli bortbjuden till någon med låg kvalitet på ljudet?

– Det är hemskt, då vill man bara ha tyst. Man blir bara stressad när någon sätter på en liten blåtand med Billie Eliesh – när man vant sig vid annat blir det ett störningsmoment. 

Peter Blomkvist säger att han ifrågasatt ljudtekniker på konsert och bett om lägre volym på restauranger när ljudet varit outhärdligt. 

– Bland de första man tittar på i USA är soundsystem, men i Sverige får man inget bra ljud, det bara skriker. I Coop Arena är det rätt risigt ljud och de har lagt ner mycket pengar på det, säger Blomkvist.

Har du lyssnat på Coop Arenas nya ljudsystem?

– Ja, och det var inte så bra. Men det förra var hemskt, det skar i huvudet på en. Många som installerar nytt ljud är inte så intresserade, det är jättemycket av allt men det är inte bra.

Peter Blomkvist har levt 35 av sina 60 år med butiken och börjar se slutet på resan. 

– Man kanske ska gå i pension snart, spela musik hemma och se på film (skratt). Vi får ju spela musik här rätt mycket, men det är inte samma sak ... Deep purple har man ju hört några gånger (skratt).

undefined
I slutet av 1985 registrerade Peter Blomkvist butiken Takt och ton efter att ha inspirerats vid ett besök i London. 35 år senare är tongångarna fortfarande positiva.
Karta: Takt & Ton
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!