Mäktig invigningskonsert

Invigningskonserten i Kulturens hus under invigningskvällen blev lång men ståtlig. Nyskrivna verk och en Peter Mattei på lekhumör var några av begivenheterna.

LULEÅ2007-01-15 10:51
<P>Invigningskonsert Kulturens hus<BR>Dirigent/Konstnärlig ledare: Petter Sundkvist, Tim Hagans<BR>Medverkande: Malena Ernman, Peter Mattei, Lisa Torun Dance Company, Piteå musikskolas barn- och ungdomskör, Frida Norén, Madelene Johansson, Norrbottens kammarorkester, Norrbotten NEO, Norrbotten Big Band<BR>Kulturens hus, Luleå</P>
<P>Med en unison ton i stråkarna inleder Jan Sandströms sitt specialskrivna verk, ... fryser aldrig till ..., och på samma gång får jag och alla premiärbesökare med mig, för första gången höra hur musiken klingar i detta efterlängtade hus. Det blir en bra start för huset. Denna enda ton blir som ett frö som all framtida musik kan växa ur och under invigningskvällen gör alla deltagarna sitt bästa för att vattna och gödsla detta.<BR>Kompositionen är skriven för kammarorkestern, storbandet, barnkör och solister och jag måste säga att Sandström lyckas kombinera dessa till synes omaka par till ett mycket spännande stycke musik. Från ?urtonen? växer stycket sakta framåt. <BR>Det som är så fascinerande är att stycket byter karaktär utan att man lägger märke till det. När Håkan Broström spelar sitt utmärkta solo har kompositionen bytt karaktär till ösig modal jazz och det är liksom inget konstigt med det trots att det från början var en mycket stillsam, meditativ komposition för barnkör och orkester. En bedrift. Att det sedan är ett mycket vackert harmoniskt tonspråk i kompositionen gör ju inte saken sämre. <BR>Jag måste även få lyfta fram Frida Norén och Madelene Johansson. Deras ungdomliga och klockrena röster ger verkligen stycket en extra dimension.<BR>Efter den vackra inledningen är det så dags för Mozart. Kammarorkestern spelar ouvertyren till Figaros bröllop så att det ryker om det. När sedan Peter Mattei och Malena Ernman äntrar scenen uppstår det stor, humoristisk musikdramatik. Dessa fullblodsproffs framför sina nummer på ett sådant lätt och naturligt sätt att man blir stum av förundran. <BR>Efter Bo Nilssons vidunderligt vackra Artic Air är det dags för nästa premiär. Norrbotten Neo heter det nya tillskottet till Norrbottensmusiken. Sex virtuosa musiker som jag ser fram emot att höra igen. Redan nu spelar de ypperligt tillsammans. Potenzas tango Encuentros framförs briljant. Neo-medlemmarna Christian Svarfvar (violin) och  Daniel Blendulf (cello)  visar senare under kvällen vilka skickliga solister de är i Stenhammars Romans respektive Sjostakovitjs första cellokonsert.<BR>Programrådet för denna kväll verkade vilja ta med alla möjliga genrer så därför var det bara logiskt när det till toner av Aulis Sallinen, kvällens enligt mitt tycke läckraste musik, framfördes ett balettnummer av den högre skolan.<BR>Avslutningsvis framförde Ernman och Mattei varsin Händel-aria, Ombra mai fu och Why do the nation. Malena ljuvt och vackert, Peter pampigt och storslaget.<BR>Sa jag avslutningsvis? Ovanstående var bara första akten, sedan följde, efter en dryg timmes paus, en konsert med Norrbotten Big Band. De inleder med två instrumentala låtar, First Jazz (Hagans) och Worth the wait (Erskine), båda med för kvällen passande titlar. Av alla fantastiska solister som detta band innehåller måste jag få lyfta fram Bengt Stark. Vilket otroligt trumspel den mannen är kapabel till. Avspänt och grymt svängigt.<BR>Sedan framför Malena Ernman och Peter Mattei två sånger var  med bandet. De dödar effektivt en av mina fördomar, att operasångare inte kan sjunga jazz. Det låter riktigt bra och arren som Mr Hagans gjort, här har även stråkarna ur kammarorkestern äntrat scenen, är mycket färgrika. <BR>På grund av sjukdom kunde inte den tänkta gästartisten Toots Thilemans komma så han fick ersättas av sångerskan Rigmor Gustafsson. Hon virvlar in och börjar med It don?t mean a thing i ett rasande tempo,  improviserar så naturligt och sjunger så lätt att man blir aldeles lycklig. <BR>Rigmor sjunger två låtar till innan det är dags för avslutningen, ett specialskrivet verk av Tim Hagans som   heter Sounds, Shapes and Grooves For A House Warming och som tillägnas Karl Petersen.  Stycket börjar med att Hagans själv på trumpet spelar en melodi som senare återkommer i flera variationer. Kammarorkestern får spela några typiska Hagans-riff, och en mycket speciell klang uppstår. I slutet kommer alla sångsolister in och sjunger med i temat och det blir mycket mäktigt.<BR>Så var då invigningen klar. Det är bara att gratulera Luleå till detta fantastiska Kulturens hus och hoppas att det som kommer att stoppas in i det håller samma kvalitet som denna kväll.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!