– Alla växter har olika toner. Björkar är extremt musikaliska och pendlar mellan höga och låga oktaver medan näckrosor har mörka och långsamma toner. Den mest udda inspelningen har vi från en kaktus i Spanien vars tonbild påminde om en morsekod, säger Simon Torssell Lerin.
Tillsammans med Bettina Hvidevold Hystad har han arbetat med inspelningar av bio-elektriska signaler från växter i olika skogar, främst i Värmland där duon också lever tillsammans på landet i Sunnemo, sju mil norr om Karlstad.
– Vi har ganska länge arbetat med ljud i olika miljöer i vår konstnärliga praktik, inte bara i naturen utan även i stadsmiljöer. Men när vi började läsa mer om forskningen som pågår om växternas intelligens riktades vårt intresse till naturen, säger han.
Inspirerade av konstnärer som redan i slutet på 1960 och början på 1970-talet höll en stor utställning i Los Angeles där de försökte styra växter via syntar ville duon försöka sig på något liknande, men med dagens teknik.
– Vi använder oss av sensorer som fångar upp elektriska spänningar inuti växternas blad. Dessa elektriska signaler använder växterna för att kommunicera internt och med andra organismer i sin omgivning. Idag vet man att växter samarbetar, exempelvis för att fördela näring eller bekämpa skadeinsekter. Det dagens forskning visar är att växter är mer avancerade än vi trott, säger Simon Torssell Lerin.
Genom en modulär-synth omvandlar duon växternas elektriska impulser till musik där växterna själv bestämmer toner, rytmer och melodier.
– På vernissaget kommer vi också att bjuda på en improviserad konsert tillsammans med växterna, säger Bettina Hvidevold Hystad.
Hon har också tecknat alla de 100 växter de hittills spelat in, teckningar som förhoppningsvis kommer att bli till en ljudbok i framtiden.
– Tanken är att man ska bläddra i boken och samtidigt kunna lyssna på hur de olika växterna låter. Med det är ett framtids projekt, säger de.
Vid utställningen på Galleri Syster visas, förutom Bettinas teckningar, även tre stora videoverk med växternas musik.
– Vi har spelat in växter i tre olika sorters skogar i Värmland – en urskog, ett kalhygge i Sunnamo samt efter en skogsbrand i naturreservatet Fräkensjömyrarna. Det man kan säga är att det var mycket mer aktivitet i urskogen än på kalhygget. Nu hör du exempelvis lingon och mossa, säger Simon Torssell Lerin.
Fotnot: Utställningen Elektronisk flora är det första evenemanget i Galleri Systers nya tema Frequency Takeover – en tematik som galleriet kommer att utforska i gränslandet mellan ord, musik och kropp under kommande säsong.