Väckelsemöte eller? – uppror som väcker känslor

Ett väckelsemöte för de redan frälsta, eller en föreställning där landsbygdens människor tillåts definera sig själva? Ja meningarna gick isär när undertecknad tillsammans med Svenska Dagbladets teaterkritiker Ylva Lagercrantz Spindler såg Samantha Ohlanders "Landsbygdsupproret".

Scenografin och kostymerna i Samantha Ohlanders föreställning "Landsbygdsupproret" bär på många attribut till den estetik som kan förknippas med landsbygden men också folkmusiken. Däremot utvecklade till en samtida kontext. Vissa lite galna och tokiga. Dessutom finns den oranga Helly Hansen tröjan med på ett hörn.

Scenografin och kostymerna i Samantha Ohlanders föreställning "Landsbygdsupproret" bär på många attribut till den estetik som kan förknippas med landsbygden men också folkmusiken. Däremot utvecklade till en samtida kontext. Vissa lite galna och tokiga. Dessutom finns den oranga Helly Hansen tröjan med på ett hörn.

Foto: Pressbild

Musik2022-10-09 16:30

Att liverecensera direkt efter en teaterföreställning är ett helt nytt grepp som Svenska Teaterkritikers förening tagit initiativ till som ett led i återstarten av kulturen efter pandemin. Projektet går under namnet "Återstart för kritiken" där två kritiker i varje län möts i ett samtal inför publik efter en utvald föreställning. 

Premiären skedde i Överkalix i helgen när folkmusikern Samantha Ohlander tillsammans med orkestern Byalaget gästade samhällets Folkets hus med föreställningen "Landsbygdsupproret" i Riksteaterns regi.

En av frågeställningarna var om den lokala kritikern ser föreställningen på ett annorlunda sätt än en rikskritiker som kommer med ett utifrånperspektiv. Det vill säga har förkunskap och platsen en avgörande betydelse för upplevelsen av ett verk?

Och ja, lite skilde sig våra omdömen, även om vi i stor utsträckning var eniga, för när Ylva Lagercrantz Spindler upplevde sig exkluderad upplevde undertecknad att det var en inkluderande, om än spretig, föreställning som vände sig till sin lokala publik – människor på landsbygden.

"Landsbygdsupproret" hymlar nämligen inte om vad man vill berätta. Det handlar inte om gestaltning, utan ett musikaliskt manifest, där musiken och låttexterna bär föreställningen, som dessutom bara visas på i mindre samhällen i vårt lands periferi. En föreställning för landsbygdsbor där deras specifika frågor står i fokus. Som vad som händer på platser där både staten och marknaden dragit sig undan, där det finns fina mountainbikesleder för turister, men inga cykelvägar för ortsborna för att färdas till arbete och affär. Platser där tomtpriser rusar i höjden och det demokratiska inflytandet över vårt samhälles framtid urholkats i samband med centralisering till större städer.

Det slås åt lite olika håll. Tillväxtparadigmet, liksom kapitalismen kapas vid fotknölarna, med uppmaningen att det är dags att agera. Politisk plakatteater var ett uttryck som myntades på 1970-talet och visst skulle "Landsbygdsupproret" kunna kvala in under det epitetet, för budskapet är överordnat i denna vemodstyngda musikaliska upplevelse. Poetiska låttexter i en folkmusiktradition bryts mot ren faktakunskap och statistik. Som sagts. Det spretar. Det handlar om mycket känslor och tidigare oformulerade berättelser. Stundom helt hjärtskärande. Tänker bland annat på strofen "Jag vill finnas till. Det är allt jag begär" från låten "Glesbygden – en allmänmänsklig tanke vi alla kan relatera till, men ges ytterligare en dimension i denna kontext.

Slutligen, trots allt, är det stoltheten över vem man är och den plats man valt på jorden som ljuder likt ett mycket litet hopp. För trots ensemblens ansträngningar att ingjuta mod och jävlar anamma i glesbygdens folk sitter vi alla med det historiska facit. Det är en tuff uppförsbacke som väntar dem som hoppar på "Landsbygdsupproret".

Landsbygdsupproret

Av: Samantha Ohlanders
Musikkomposition: Samantha Ohlanders samt trad
Jinglar: Emil Skogh, Ebba Wigren, Staffan Jonsson och Edvard Grieg
Medverkande: Samantha Ohlanders.
Övriga musiker på scen: Staffan Jonsson, Emil Skogh och Ebba Wigren/Maria DahlinDramaturg: Alexandra Loonin
Scenograf: Annika Bromberg
Kostymdesigner: Tove Berglund
Maskdesigner: Jessica Hedin
Ljusdesign: Ingvar Mikander

Överkalix, Folkets hus, lördag 8 oktober klockan 19

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!