Lovisa frÄn LuleÄ har fÄtt en roll i Cabaret

Lovisa Lindberg Lekfalk har stÄtt pÄ scenen Ànda sedan hon var "typ tolv". Idag satsar hon för fullt pÄ en karriÀr som musikalartist pÄ alltifrÄn Helsingborgs stadsteater till Oscarsteatern i Stockholm.

Lovisa Lindberg Lekfalk frÄn LuleÄ utanför Helsingborgs stadsteater, dÀr hon ska spela en av rollerna i Cabaret i höst.

Lovisa Lindberg Lekfalk frÄn LuleÄ utanför Helsingborgs stadsteater, dÀr hon ska spela en av rollerna i Cabaret i höst.

Foto: Smilla Larsson Lind

Musikal2023-08-16 11:00

Förra mÄndagen började hon repetera Cabaret pÄ Helsingborgs stadsteater. PremiÀren Àr 16 september och hon kommer att spela en av karaktÀrerna pÄ Kit Kat Club i Berlin. Mellika Melouani Melani regisserar och Gladys del Pilar spelar huvudrollen.
– Det Ă€r en ganska speciell produktion, inte alls som originalet. MĂ„nga roller har bytt kön, berĂ€ttar Lovisa Lindberg Lekfalk pĂ„ telefon nerifrĂ„n SkĂ„ne.
Det kÀnns roligt att fÄ vara med och göra en klassiker med en sÄdan twist, tycker hon.
– Cabaret Ă€r en tidlös och viktig historia frĂ„n mellankrigstiden som sedan leder in i andra vĂ€rldskriget nĂ€r Hitler tar över makten.
Hon har förberett sig genom att lÀsa böcker och se filmer om den tiden.
– Det Ă€r det som Ă€r sĂ„ kul med det hĂ€r jobbet, att man fĂ„r dyka in i historien och nörda ner sig. Det tycker jag om.

Hon Àr född 1996 och uppvuxen i LuleÄ. Hon gick i musikklass i PiteÄ pÄ högstadiet och i gymnasiet blev det estetiska programmet pÄ LÀrkan i LuleÄ med musikinriktning. I kulturskolan lÀrde hon sig piano och lite fiol och dragspel och dÀrutöver gick hon i cheerleading.
– Jag har dessutom tvĂ„ vĂ€ldigt kulturella förĂ€ldrar. Det Ă€r mycket musik bĂ„de pĂ„ mammas och pappas sida och sjĂ€lv har jag fĂ„tt en naturlig ingĂ„ng i branschen, berĂ€ttar hon.
Pappa Dag Lindberg Àr musiklÀrare i Kulturskolan och mamma Ingela Lekfalk, som Àr kulturproducent inom film, radio och tv, satte upp en förestÀllning pÄ Norrbottensteatern som hette "Tjejer typ tolv", som Lovisa Lindberg Lekfalk hade en roll i nÀr hon var tolv Är. FörestÀllningen blev ocksÄ en tv-dokumentÀr.
För nÄgra Är sedan spelade hon Lill-Babs i "Leva livet", bland annat i Kulturens hus i LuleÄ, Àven den producerad av Ingela Lekfalk. Men förutom det har hon stÄtt pÄ egna ben Ànda sedan hon gick ut gymnasiet och kom in pÄ en treÄrig musikalutbildning pÄ Performing Art School i Göteborg.
Hennes första jobb fick hon i musikalen "HÀxorna i Eastwick" pÄ Cirkus i Stockholm. Hon har spelat Pippi LÄngstrump pÄ Astrid Lindgrens vÀrld och Klonk i Babblarna pÄ turné.

Det senaste Äret har hon jobbat som sÄngerska pÄ Wallmans salonger i Oslo.
– Det Ă€r kul att fĂ„ en bredd och testa olika saker, trots att jag fortfarande Ă€r i början av min karriĂ€r.
KÀnner du att du har valt rÀtt yrke?
– Ja, det tycker jag verkligen. Som musikalartist Ă€r man ju aktiv inom tre omrĂ„den – dans, musik och teater – sĂ„ jag kommer aldrig nĂ„gonsin att bli uttrĂ„kad.
Men det kan ocksÄ vara en utmaning att hÄlla uppe alla förmÄgor konstaterar hon.
– Det Ă€r mycket kunskap man ska ha pĂ„ sin palett för att vara sĂ„ mĂ„ngsidig. Det Ă€r ju ett speciellt yrke i och med att kroppen Ă€r verktyget och det krĂ€ver mycket eget ansvar – att man hĂ„ller sig frisk, sover bra, Ă€ter bra. 
Vilket tycker du att du Àr bÀst pÄ?
– Att hĂ„lla hög energi pĂ„ scen. Jag har mycket energi och Ă€r ganska fysisk.
 

Konkurrensen i branschen Àr hÄrd.
– Det Ă€r mĂ„nga som vill jobba och mĂ„nga som Ă€r vĂ€ldigt duktiga, vilket innebĂ€r att jag har fĂ„tt flytta mycket mellan olika stĂ€der och lĂ€nder. Det Ă€r den uppoffring man fĂ„r göra, men det Ă€r ocksĂ„ ett Ă€ventyr att fĂ„ uppleva sĂ„ mĂ„nga nya saker och platser. Det Ă€r superkul, men framöver skulle jag nog gĂ€rna vilja landa lite mer pĂ„ en och samma plats.
Tycker du om att stÄ pÄ scen eller brukar du fÄ scenskrÀck?
– Nej, jag kan bli mer nervös om man ska sjunga pĂ„ ett bröllop, vilket kĂ€nns mer intimt, Ă€n om jag ska stĂ„ pĂ„ en stor scen. Nu hĂ„ller vi till pĂ„ Helsingborgs stadsteaters stora scen och dĂ€r ser man inte folks ansikten nĂ€r man tittar ut. Om jag dĂ€remot vet om att det Ă€r nĂ„gon jag kĂ€nner i publiken kan jag bli mer nervös.

I vinter ska hon vara med i en produktion "FrÄn Aladdin till Elsa" pÄ Oscarsteatern i Stockholm och till vÄren ska hon vara med i ensemblen pÄ Evita pÄ Oslo nye teater.

Kommer du tillbaka och jobbar i LuleÄ?
– Jag skulle gĂ€rna vilja jobba mer i LuleĂ„. Men det fĂ„r vi se.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!