Spelpalatset Game:in har blivit ett naturligt tillhåll för Luleås gamers och att vi möter eldsjälarna bakom eventet "Bossking" där är lika naturligt. Den 27–29 oktober är tanken att lokalen ska vara full till bristningsgränsen.
– Luleå har en ganska lång tradition av duktiga e-sportlag men har aldrig haft ett event, vilket är konstigt. Men nu finns förutsättningarna, säger Peter Olofsson.
Det som startade med några lösa kommentarer i en Facebookchatt har utmynnat i "Bossking", det största e-sporteventet någonsin i Luleå. Under tre dagar kommer sex turneringar genomföras, Youtube-streamers ska livesända och länets bästa gamer ska utses.
– Vi vill sätta Luleå på den internationella e-sportkartan, vi har målsättningen att arrangera tävlingar med internationella lag inom några år, säger Pontus Ridderström, Esport gaming club (ESGC).
Tillsammans med många mindre aktörer ligger Studiefrämjandet Norrbotten, ESGC och Game:in bakom satsningen.
– Vi försöker satsa på Norrbotten som ett starkt varumärke, det gör hela skillnaden tycker jag. Vi gör det till en norrbottnisk grej, lagen ska inte behöva åka till Dreamhack för att tävla, säger William Lund, Studiefrämjandet.
Under helgen kommer de tävlande utmana varandra i "Counter strike global offensive", "Rocket league", "League of legends" och mobilspelen "Hearthstone", "Clash royale" och "Super smash bros. Melee".
Med knappt två månader kvar till spelstart jobbar arrangörsgruppen på att locka till sig sponsorer och volontärer såväl som kända artister och idrottsprofiler. Lokalen erbjuder 115 sittplatser och arrangörerna tror på ungefär 500 besökare, vilket är ungefär vad de kommer ha plats för.
– Jag pratade med Luleå Hockey i dag och sa att vi ser oss själva i Luleå Energi Arena inom två år, då frågade de varför vi ska vara där. Och fine – vill de att vi ska vara i Coop Norrbotten Arena så .., säger Peter Olofsson med ett leende.
Siktar ni på de stora arenorna?
– Nordsken i Skellefteå hade 11 000 besökare på tre dagar, året innan hade de 5 000 besökare och året innan det 3 000 besökare. De har gjort en fruktansvärd ökning och med den kompetensen vi besitter är det inte en fråga om hur eller om. Det är en fråga om när, säger Pontus Ridderström.