Traditionsenligt får årets nöjesprofil en tavla inslagen i tidningspapper och efter att ha begrundat Luleå Hockey-spelaren på framsidan tindrar Emil Hansius ögon ännu mer när han inser vad som finns i paketet.
– Men va?! Har jag vunnit det? Oj vad glad jag blir.
Varje Youtube-video inleds med ett norrbottniskt "jåååå" och bland miljonerna som sett hans produktioner är det få som missat var han kommer från. Att 29-åringen har satt Norrbotten på kartan är ingen överdrift och numera är han ett välbekant ansikte över hela landet.
– Det är så himla smickrande, det är coolt. Jag älskar Norrbotten och vi ska sättas mer på kartan tycker jag, säger Hansius.
Det har gått drygt en vecka sedan Emil Hansius klev ut ur Musikhjälpen-buren, som krönte året med 60 miljoner kronor i hjälpbössorna. 2024 har till stor del präglats av hans medverkan i den veckolånga produktionen, men det har få vetat om.
– Det är ett otroligt hemlighetsmakeri kring det. Jag har jobbat med Försvarsmakten också i år men det är mer hemlighetsmakeri med Musikhjälpen. Jag har varit så rädd för att råka försäga mig, så jag har alltid kallat det för "den där grejen". Ingen kompis eller syskon har vetat att jag skulle vara med innan det blev officiellt, berättar Hansius, när han gästar nöjespodden "Kranen".
Han fick en intresseförfrågan tidigt under året och i mars tackade han ja till uppdraget.
– Det var ju otroligt hedrande att få frågan, det är väldigt häftigt och smickrande uppdrag att få. Jag tycker att det är häftigt att stora delar av svenska befolkningen går ihop och kämpar mot samma mål. Att få leda det var väldigt hedrande, säger Hansius.
Själv kallar Piteåbon 2024 för ett "superbra år" och lyfter fram flera egna produktioner från året. Nästa år kommer en fortsättning på Youtube-serien "Hansius flyttar in", där han sover över hos kända svenskar, och förhoppningen är att göra en ny säsong av "Hansius å Kitti – twins edition" tillsammans med sambon Josefine Kitti på SVT.
– Jag tror att det är möjligt att det blir så, men vi har inte riktigt bestämt oss för hur vi ska göra och vad det ska handla om.
Enligt Medieakademin är 29-åringen, med 445 000 följare, Sveriges tredje mäktigaste på Youtube och den nionde mäktigaste av alla konton på sociala medier.
– Det är något sorts kvitto på att det jag gör når ut, jag har inte kollat exakt på hur de mäter det där. Men det är ett smickrande kvitto, det känns häftigt och är svårt att greppa. Det känns väldigt surrealistiskt att jag har makten, som de kallar det för, säger Emil Hansius.
Känner du att du har makt?
– Jag antar att jag har många som lyssnar på mig om jag vill, den kan man använda på ett bra ett dåligt sätt. Jag antar att jag någon slags makt, som jag förvaltar väl om jag får säga det själv.
Historik
Tidigare vinnare av "årets nöjesprofil":
2022: Hooja, artist.
2021: Einar Bredefeldt, skådespelare.
2020: Nadja Holm, artist.
2019: Robert Hurula, artist.
2018: Malin Buska, skådespelare.
2017: Elisabeth Rosenbrand, festivalarrangör.
2016: Ingen vinnare.
2015: Maxida Märak, artist.