BD Pop i Austin: "Kan anses vara skräpspelningar"

En artist, tre BD Pop-anställda och hundra möten. BD Pop är tillbaka i Austin – med träningsvärk i både handskakararm och smilband.

Ovisst. Vad Dennis Kallas besök i Austin har gett vet ingen i nuläget, förhoppningen är att det ska generera kontakter och kontrakt i framtiden.

Ovisst. Vad Dennis Kallas besök i Austin har gett vet ingen i nuläget, förhoppningen är att det ska generera kontakter och kontrakt i framtiden.

Foto: Magnus Tosser

Nöje/Austin2018-03-17 17:10

Han heter Travis, är musikarbetare från Nashville och han tar upp den sista flyern med Dennis Kallas bild och information på.

”Is he on Spotify? He´s great”.

Informationsbladet som följt med från Sverige åker ner i hans bakficka och kanske blir det början på ett stort äventyr för Dennis Kalla. Alternativt åker flyern i sopkorgen på väg ut ur Stephen F´s bar.

Det är omöjligt att veta vad som i slutändan är fruktlöst minglande på en bar och vad som kan göra hela resan värd.

– Du behöver gå på den där trappan, du måste göra de här spelningarna för att träffa den personen som tar dig till den grejen och så vidare. Att utvärdera det här nu går inte, säger Fredrik Johansson, popkonsulent på BD Pop.

LÄS MER: Dennis Kallas hektiska dygn: "Alltid lite plågsamt"

På baren vid 7th street i Austin har Dennis Kalla gjort sitt sista och bästa gig på hela veckan. En lättnad för hela delegationen från Norrbotten, hans tidigare spelningar inte varit lika upplyftande för Kalla och alla är glada för att artisten får ta med sig en positiv upplevelse hem.

– Det kan anses vara skräpspelningar, men jag tror att erfarenheten av dem är lika mycket värt som de bra spelningarna. Det är intressant att se honom här, säger Fredrik Johansson, popkonsulent på BD Pop.

LÄS MER: Skivbolagen visar redan intresse för Dennis Kalla

Under Kallas sista kväll klaffade plötsligt allting, lokalen var som gjord för hans musik och när han vandrade genom publiken i sitt öppningsnummer tystnade sorlet för att i stället ge honom full uppmärksamhet.

De som bara sett sista spelningen skulle kunna ställa sig upp och applådera hans insats i Austin, men BD Pops representanter är inte lika noga med att betygsätta hans uppträdanden.

– Det är bara en fördel att vara här. Även om vi inte signar några kontrakt på plats så kan den eller den se Dennis och komma ihåg det. Sedan kan det hända grejer om en månad, två månader eller ett år, säger Petra Lundmark.

Fredrik Johansson fortsätter:

– Dessutom är det inte alltid en skivsignering som behöver vara målet, det kan vara helt andra fördelar med att vara här också. Det skulle kunna vara taxichauffören vi åkte med som visade sig göra videos och kanske vill göra en svingrym video med Dennis – vad som helst kan hända här.

LÄS MER: The Magnettes väg till historieböckerna

Representationen från BD Pop består av Fredrik Johansson, Petra Lundmark och Elin Grunditz. Tillsammans försöker de kratta manegen för Dennis Kalla – och andra norrbottningar – genom att finnas med artisten i Austin och bearbeta så många kontakter som möjligt.

Under en spelning med Dennis Kalla syns oftast Lundmark och Grunditz ute i publiken och scannar hela tiden av dess reaktioner. När någon ger tummen upp eller nickar gillande går de snabbt fram med en flyer eller informerar om var de kan hitta mer av Kalla.

– Vi försöker kolla om folk är intresserade av Dennis och får dem att stanna kvar efteråt och prata med honom, säger Petra Lundmark.

SE: The Magnettes öser i solen

Även om det uttalade huvudfokuset ligger på Dennis Kalla har de fördelat arbetet genom att Fredrik Johansson ansvarar för ljudtekniken om det behövs, Elin Grunditz har närvarat vid fler föreläsningar än någon annan och rutinerade mingelspecialisten Petra Lundmark snackar med folk.

– Vi försöker maxa att vi är tre personer här, det brukar vi inte vara. Nu försöker vi få ut så mycket som möjligt av resan, säger Grunditz.

Hur viktigt är det då att flyga över tre personer plus Dennis Kalla till Austin för att boosta artistens karriär?

– Jag tror att Dennis gig har varit bra för honom, men jag tror också att det är bra att få den här omvärldsanalysen för oss. Det är en företagsbubbla som är jävligt inspirerande och lärorikt, säger Fredrik Johansson.

Petra Lundmark fyller i:

– Stora delar av musikbranschen är på plats här, jag har suttit ner med bokningsbolag, festivaler och ett indebolag från Austin som säger att de vill se Dennis, en brittisk journalist … det har blivit ett gäng möten.

Vad det innebär för Dennis Kallas musikkarriär ber vi om att få återkomma med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!