I tio avsnitt fÄr lyssnarna bland annat möta den excentriska operadivan Gloria Janman som berÀttar om sin lÄnga karriÀr och sÄ beger sig Birgitta och Kjell ut i de svenska landskapen. Dessutom bjuds det pÄ relationsrÄd.
ââDet Ă€r ett sketchprogram med en massa olika röster jag gör. RelationsrĂ„den stĂ„r Paula och hennes pojkvĂ€n Glenn för. Ett annat ansikte, eller ja röst, som dyker upp Ă€r engelsmannen Colin Preston, med miniprogrammen âVem vill ha kaffe?â och âVill du ha en after work med mig?â, berĂ€ttar upphovsmakaren och dockspelaren Björn Carlberg.
Det blir ocksÄ mÄnga reklamparodier.
ââJag har jobbat med riktig reklam tidigare sĂ„ det Ă€r bĂ„de roligt och skönt att ta ut svĂ€ngarna och göra riktigt dĂ„lig reklam, sĂ€ger han.
Skrev manus under pandemin
Björn Carlberg har tidigare gett röst Ät karaktÀrer som hörts och setts i bland annat "Operation Klotty", "Allram Eest" och "Radio JÀstringe" tidigare. I dockradion som sÀnds nu i sommar stÄr han Àven för manuset och berÀttar hur det har vuxit fram under det gÄngna Äret.
ââPrecis som mĂ„nga andra i kulturbranschen drabbades jag av förra vĂ„ren. Jag var nog lite i chock dĂ„ och det var svĂ„rt att göra nĂ„got roligt nĂ€r allt stĂ€lldes in. Men nu har jag fĂ„tt fart pĂ„ karantĂ€nhjĂ€rnan och dĂ„ Ă€r det bara att köra, förklarar han.
FrÄn manusgrunden han skrev improviserade och testade han sedan en hel del i studion innan de slutgiltiga sketcherna tog form.
ââMen det har varit skönt med mallar, som det om svenska landskap, och att kunna sĂ€tta in Birgitta och Kjell, i den situationen.
TT: Du spelar ju alla de hÀr rollerna, blir det inte rörigt i huvudet?
ââNej, inte sĂ„ farligt. Jag Ă€r van vid dockorna och att ha olika karaktĂ€rer, det kĂ€nns naturligt och lĂ€tt att hoppa mellan dem. Den trĂ€ningen fick jag i och med teatern, dĂ„ allt sker pĂ„ scen inför en publik, sĂ€ger Carlberg.
Radio, teater och tv
Björn Carlberg berÀttar att han alltid gillat karaktÀrer och röster. Han började sin bana med animation, men blev frustrerad över att animerandet gick lÄngsamt och var tidskrÀvande. Det var genom vÀnnen och kollegan Petter Lennstrand som han sÄ smÄningom hittade dockspelandet, dÀr kasten Àr betydligt snabbare.
Sedan dess har det blivit bĂ„de radio, tv och teater â och han medger att han vurmar lite sĂ€rskilt för just radion.
ââDet hĂ€r Ă€r ju kul för att man kan gĂ„ in i miljöer och karaktĂ€rer sĂ„ lĂ€tt, man behöver ingen kamera. Samtidigt Ă€r kĂ€nslan efter att ha spelat teater en kvĂ€ll skön, dĂ€r fĂ„r man ett sorts avslut, det fĂ„r man inte i tv och radio. En pjĂ€s Ă€r klar efter en kvĂ€ll, det Ă€r tydligt och lĂ€ttast pĂ„ ett sĂ€tt.
Och att spela teater med sina dockor och fÄ gensvaret som en publik ger har ocksÄ gett blodad tand. I höst fortsÀtter arbetet och repetitionerna inför dockshowen "Dockhumor 2", som har premiÀr pÄ Scalateatern i Stockholm efter nyÄr och dÀrefter Äker ut pÄ turné.
ââVi hĂ„ller pĂ„ att bestĂ€mma sketcher och ordningen och det gĂ„r framĂ„t. Men visst Ă€r det lite nervöst, medger Björn Carlberg.