NÀr jag hÄller Niklas RÄdströms pinfÀrska diktsamling i min hand kommer ett nostalgiskt och lite vemodigt minne tillbaka. NÄgon gÄng i slutet pÄ 1980-talet. Jag var sjukhusprÀst pÄ UllerÄkers psykiatriska sjukhus i Uppsala. Lite djÀrvt gjorde jag och kantorn en mÀssa med texter frÄn RÄdströms diktsamling "Den helige Antonius frestelser" (1986). I en miljö dÀr livets skuggfrÄgor stÀlldes med brutal uppriktighet, var RÄdströms poesi sÄ tveklöst sjÀlvklar. Det Àr mer Àn 30 Är sedan.
"Poesin Ă€r en klyfta att klĂ€ttra genom,/ inte för att komma ner i eller upp ur,/ utan för att hitta en plats att tappa fotfĂ€stet i." SĂ„ skriver RĂ„dström nĂ€r han nu â efter nĂ€stan 20 Ă„r â Ă„terkommer till poesin som sitt författarsprĂ„k. Titeln ("DĂ„, nĂ€r jag var poet") antyder ett Ă„tervĂ€ndande, ett Ă„terupptagande av nĂ„got som varit bĂ„de skönt att fĂ„ undvara, men ocksĂ„ kĂ€rt att Ă„terfinna. "Att vara poet krĂ€ver en stĂ€ndig beredskap, som att gĂ„ brandvakt", konstaterar RĂ„dström i bokens efterord. Dikten Ă€r livet som ska tolkas, fĂ„ngas och, om möjligt, tĂ€mjas. NĂ€r RĂ„dström Ă„tervĂ€nder till poesin Ă€r det med ett mĂ„ngfacetterat författarskap i bagaget, dĂ€r teman Ă„terkommer och personer glimmar förbi.
"DÄ, nÀr jag var poet" bÀr spÄr av författarens svÄra sjukdom de senaste Ären. I avsnittet "Huddinge sjukhus, höst som vÄr, sommar som vinter", berÀttas om en plÄgsam behandling; hÄr som faller av, katetrar in i bröstet, "det röda och det vita och det som saknar namn,/ men söker att förstÄ/ hur vi hör samman med varann". Naturligtvis finns hÀr ocksÄ dödens nÀrhet, livet stÀndiga skugga, men ÀndÄ nÄgot stukad: "Döden vill oss egentligen ingenting,/ den vill fÄ tyst pÄ oss bara,/ som en nitisk bibliotekarie/ som i viljan att upprÀtthÄlla tystnaden/ mellan de höga arkivhyllorna/ hellre ser att vi gÄr/ Àn mumlande blir kvar."
HÀr finns ocksÄ den varma kÀrleken till mÀnniskan. Ett medmÀnskligt jag-du perspektiv som vÀdjar om gemensam aktning för varandra, om förmÄgan att se sig sjÀlv i den andre. I avsnittet benÀmnt "SÄnger" formar sig dikterna till ett oratorium med anslag frÄn EmmausberÀttelsen i Bibeln: "Alla som möter din blick/ möter den med din egen./ HjÀlp oss se varandra./ HjÀlp oss att i varandra/ se andra Àn oss sjÀlva." Dessa dikter har tidigare blivit tonsatta. Och det finns ofta en musikalisk rytm i RÄdströms diktning. SprÄket, miljön, Àr hÀmtad frÄn naturen; skogen, bergen och vattnet. NÄgon gÄng nÀstan som en blinkning Ät PÀr Lagerkvist: "Hösten gÄr ensam mellan trÀd och gÀrdsgÄrd/ och behöver inte frÄga om vÀgen hem."
Som författare och poet gör sig Niklas RÄdström aldrig oÄtkomlig för lÀsaren. Det som inte Àr med förnuftet begripligt blir ÀndÄ gripbart. Han förtÀtar sin diktning till det som mÄste upplevas emotionellt mer Àn rationellt. I efterordet sÀger RÄdström om diktandet: "Men hellre Àn att göra den till en lydig knÀhund Àr det lika sÄ gott att bara slÀppa den fri och lÄta den leva i vilt tillstÄnd." RÄdströms dikter lÀmnar en sinnesstÀmning efter sig, snarare Àn en tydlig bild av nÄgot bestÀmt.
"DÄ, nÀr jag var poet" Àr en diktsamling skriven rakt in i vÄr tid av död, skuggor, lÀngtan efter visshet och famlande efter medmÀnsklighet och gemenskap. Stycken att bemÀstra vÄr oro med. Ord som försonar och lÀker i allt det som kÀnns sÄrigt. En diktbok som borde ligga stadigt pÄ allas vÄra nattduksbord inför den höst som kommer.