FinstÀmd semesterskildring med mörka undertoner

Arbetslös pappa brÀnner sina sista pengar pÄ semester med dottern. Haussade regissören Charlotte Wells lÄngfilmsdebut "Aftersun" skildrar nÀrgÄnget en far- och dotterrelation.

Charlotte Wells lĂ„ngfilmsdebut "Aftersun" Ă€r en nĂ€rgĂ„ngen skildring av en dotter och far pĂ„ loj och riktningslös – och betydelsefull – solsemester med en mörk klangbotten.

Charlotte Wells lĂ„ngfilmsdebut "Aftersun" Ă€r en nĂ€rgĂ„ngen skildring av en dotter och far pĂ„ loj och riktningslös – och betydelsefull – solsemester med en mörk klangbotten.

Foto: Sarah Makharine/Nonstop Entertainment

Recension2023-02-16 11:58
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Aftersun

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Paul Mescal, Frankie Corio

Regi: Charlotte Wells

Speltid: 102 min

Betyg: 4

I Sofia Coppolas film "Somewhere" frÄn 2010 fick en frÄnvarande kÀndispappa plötsligt ansvaret över sin elvaÄriga dotter, en situation som ocksÄ utgjorde ett slags lackmustest av deras relation. Filmen utgör en given association nÀr man ser Charlotte Wells lÄngfilmsdebut "Aftersun", som kretsar kring en pappa och dotter pÄ semesterresa i Turkiet. UmgÀnget i bÄda filmerna prÀglas av ett slags loj riktningslöshet, dÀr timmarna planlöst fördrivs i solstolar och pÄ hotellrum, men under ytan anas att just denna tid tillsammans kommer att visa sig vara betydelsefull. Att bÀgge papporna sitter vid poolkanten med ena handen i bandage Àr svÄrt att tolka som nÄgot annat Àn en yngre regissörs hommage till en Àldre kollega, men i slutÀndan skapar Wells ett debutverk stÀmt i en helt egen tonart.

Om "Somewhere" skildrade tomheten i en lyxig Hollywoodtillvaro, Ă€r "Aftersun" i stĂ€llet ett portrĂ€tt av medelklassens semestervanor under 1990-talet. Pappan Calum Ă€r arbetslös och har nog egentligen inte rĂ„d med en solsemester, för att inte tala om den turkiska matta som han fascinerad fĂ„r syn pĂ„ i en liten affĂ€r. Men den Ă„rliga resan Ă€r en viktig tradition för honom och dottern Sophie, som annars bor hos sin mamma. Filmen följer nĂ€rgĂ„nget deras relation – som prĂ€glas av tillit och lekfullhet, men stundtals ocksĂ„ fĂ„r nĂ„got anstrĂ€ngt och obekvĂ€mt över sig – medan de Ă€ter glass, Ă„ker pĂ„ utflykter och videofilmar.

DÀr Sofia Coppola höll en nykter distans genom att placera sin kamera pÄ avstÄnd, gör Charlotte Wells tvÀrtom och kryper in pÄ livet med svettiga och dröjande nÀrbilder, vilket skapar intimitet men ocksÄ ett slags förfrÀmligande inför kroppar och ansikten. Paul Mescal Àr Oscarsnominerad för sin starkt fysiska insats som Calum, och det Àr hans besvÀrat avvÀrjande gester och frÄnvarande blick som först lÄter oss ana den underton av obehag som ligger som en mörk klangbotten under den finstÀmda skildringen.

Trots en nĂ„got krystad inramning – som ger semesterresan formen av den vuxna Sophies minnesbilder – Ă€r styrkan hos "Aftersun" dess nĂ€rvarokĂ€nsla, och dess förmĂ„ga att levandegöra livets smĂ„ ögonblick. Stunder som man kanske först i efterhand förstĂ„r hur betydelsefulla de egentligen var.