Litteratur
Sjaunja
Linnea Axelsson
Bonniers
En författare har rÀtten att förvandla det fysiska till det metafysiska, fjÀllen kan bli symboler, det sublima har hemortsrÀtt i dikt och tanke Ätminstone sedan romantiken. Men det Àr en farlig balans, nÀr det monumentala görs om till ren abstraktion mÄste tanken följa efter med samma tyngd. Det rÀcker inte med obligatoriska hÀnvisningar till mytologi, sprÄkliga olikheter, vaga kÀnslor. FjÀllvÀrlden bestÄr nog provet, men det gör inte dikten.
âJag lyssnar efter tecken
vill lyfta upp landskapet som brev ur vattnet,
skriva vidare dĂ€r deras tankar tonade ut. â
Alltför mĂ„nga strofer lider av denna atrofierande sjuka. Ămnet ger Axelsson den slags legitimitet som inte gĂ„r att ifrĂ„gasĂ€tta, det lyriska uttrycket gör det inte. Jag sĂ„g samma slags problem i det mĂ„nghyllade eposet "Aednan". Den rĂ€ttfĂ€rdiga stĂ„ndpunkten kunde inte dölja det bristfĂ€lliga hantverket. Det sker Ă„terkommande i moraliskt oantastlig litteratur, det var nĂ€stan legio i sjuttiotalets proletĂ€rromantik, det har dĂ€refter Ă„terkommit i de frĂ„gor samtiden periodiskt Ă€gnar sin indignation. Det undervisande och det rĂ€ttvisande gör dikten ont Ă€ven om samma drag gör kĂ€nslan gott. Ett upprop kan vara konst, men Ă€r oftare motsatsen.
âSjaunjaâ samlar vardag med systergudinnor, tallhedar, Ă€kta makar och tystade röster frĂ„n denna vĂ€ldighet av mark och mĂ€nniskor. Det holistiska greppet Ă€r sympatiskt, men ocksĂ„ splittrande, berĂ€ttarjaget fĂ„r fullt upp, brottas med ordens otillrĂ€cklighet nĂ€r ariadnes trĂ„d trasslar till sig.
Och nej, den reder inte ut sig.