Litteratur
Lars H Gustafsson
Glöd och visdom. Mina vÀgvisare för barnets rÀttigheter
Norstedts
I sin nya bok, âGlöd och visdomâ, framhĂ„ller författaren och barnlĂ€karen Lars H. Gustafsson att frĂ„n och med i Ă„r gĂ€ller FN:s barnkonvention som svensk lag. Barns rĂ€tt att fĂ„ komma till tals och fĂ„ sina Ă„sikter respekterade Ă€r en grundprincip i konventionen.
âNĂ„got Ă€r pĂ„ vĂ€g att hĂ€nda: Barnen talar!â, skriver Gustafsson. Parlamentsledamoten Tabata frĂ„n Brasilien, fredspristagaren Malala frĂ„n Pakistan och Greta frĂ„n Sverige ges som exempel pĂ„ barn som nĂ„tt ut i vĂ€rlden med sina Ă„sikter.
Barnkonventionen antogs av FN:s generalförsamling 1989, men lÄngt dessförinnan fanns tankar om en human och frigörande barnuppfostran. Gustafsson intresserar sig frÀmst för tre svenska pionjÀrer, Ellen Key (1849 - 1926), Anna Lindhagen (1870 - 1941) och Elsa Laula Renberg (1877 - 1931).
Gustafsson beskriver utförligt Ellen Keys insatser. Hon gjorde sig kĂ€nd som en radikal debattör och propagerade för mĂ€nniskans frigörelse frĂ„n förtryck. Key opponerade sig sĂ„lunda mot den auktoritĂ€ra barnuppfostran som rĂ„dde och vĂ€ckte stor uppmĂ€rksamhet med sin bok âBarnets Ă„rhundradeâ (1900).
Hennes grundtes Àr aktuell Àven idag, nÀmligen att ett barn har rÀtt att behandlas med samma respekt som vuxna. Hon ansÄg till mÄngas förtrytelse att aga Àr en förkastlig uppfostringsmetod. Först 1979 förbjöds barnaga i svensk lag. Key var lÄngt före sin tid.
Anna Lindhagen hade mÄnga jÀrn i elden, kvinnosakskvinna, ledamot av Stockholms stadsfullmÀktige, barnavÄrdsinspektör och pionjÀr inom kolonitrÀdgÄrdsrörelsen. Men det Àr framför allt hennes numera bortglömda insatser för RÀdda Barnen som Gustafsson som lyfter fram.
Rörelsen hade vÀxt fram efter första vÀrldskriget, dÄ mÄnga barn led nöd i Europa. Den handlingskraftiga Anna Lindhagen var en stor tillgÄng för RÀdda Barnen-rörelsen bÄde i Sverige och utomlands.
Elsa Laula Renberg, bördig frĂ„n en fjĂ€llby i Vilhelmina, deltog i samernas kamp för sina rĂ€ttigheter och arbetade för de samiska barnens rĂ€tt till en bra utbildning. 26 Ă„r gammal författade hon programskriften âInför lif eller död? Sanningsord i de lappska förhĂ„llandenaâ.
Samerna hade tidigare varit mer bofasta, hÀvdade hon, och de hade Àgnat sig vid sidan av renskötseln Ät jordbruk, jakt och fiske. Men nybyggarna fick bÀttre villkor och beslutet om odlingsgrÀnsen medförde att samerna tvingades lÀmna sina jordbruk och enbart Àgna sig Ät renskötseln.
Elsa insÄg att samerna mÄste organisera sig och hon tog initiativet till Lapska Centralförbundet som bildades 1904 men det blev ganska kortvarigt. Det var svÄrt för en samisk kvinna att fÄ gehör för sina Äsikter i den tidens offentlighet. Hon vÀckte ont blod och utsattes för personangrepp i pressen.
Hon flyttade till Norge gifte sig och bildade familj med renskötaren Thomas. Men hon fortsatte med sina föredrag om samernas rÀttigheter och blev ordförande i en samisk kvinnoförening. SkolfrÄgan lÄg henne sÀrskilt varmt om hjÀrtat.
Gustafsson har skrivit en innehÄllsrik och sympatiskt resonerande bok om barns rÀttigheter. Han har lagt ned ett förtjÀnstfullt forskningsarbete om sina tre pionjÀrer och har försett boken med en omfattande litteraturlista.