Sympatiskt kontrollfreak visar sig naken

FrÄn ung och foglig sÄngerska till mogen artist med full koll pÄ sina produktioner. Lena Philipsson kommer ut som kontrollfreak i den behagliga sjÀlvbiografin "I hÀndelse av min död".

Lena Philipsson Ă€r en folkkĂ€r artist och lĂ„tskrivare. "I hĂ€ndelse av min död – En manual" Ă€r hennes debut som författare.

Lena Philipsson Ă€r en folkkĂ€r artist och lĂ„tskrivare. "I hĂ€ndelse av min död – En manual" Ă€r hennes debut som författare.

Foto: Magnus Ragnvid

Recension2022-06-07 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Först försvann ett "s". Sedan hela "ilipson". Kvar blev "Ph" – ett begrepp som man annars mĂ€ter surhet med. Hade man gjort det med Lena Philipssons bok "I hĂ€ndelse av min död – En manual" sĂ„ hade apparaten visat ett absolut nollvĂ€rde. Sur kan man verkligen inte kalla artisten. Hennes bok prĂ€glas inte minst av den humor som hon har. Men kanske Ă€r den ett sĂ€tt att ta tillbaka hela "Philipsson"? Att pĂ„ nĂ„got vis börja om frĂ„n början och med egna ord fĂ„ berĂ€tta om sig sjĂ€lv och sitt liv. Inte minst för att skapa en motbild till den bild som media har skapat genom Ă„ren, mer eller mindre med godkĂ€nnande frĂ„n Philipssons sida.

Hon Ă€r född 1966 i smĂ„lĂ€ndska Vetlanda. BĂ„da förĂ€ldrarna var musikaliskt aktiva och det var ingen otippad vĂ€g att gĂ„ för mellanbarnet Maria Magdalena (hon föddes ju i ett av landets BibelbĂ€lten) som börjande sin karriĂ€r i ett lokalt band med namnet Jupiters kratrar. Genombrottet kom 1986 nĂ€r hon sjöng "KĂ€rleken Ă€r evig" i Melodifestivalen. Den hamnade pĂ„ en andraplats, vann gjorde "E' de' det hĂ€r du kallar kĂ€rlek". Hennes uttalande "jag syr min klĂ€der sjĂ€lv" blev bevingat. Året dĂ€rpĂ„ utsĂ„gs hon till landets "sexigaste kvinna" och gjorde det famösa inslaget i tv-programmet "Jacobs stege" dĂ€r hon sjöng "Teach me tiger" till det Ă„rets "sexigaste man", Sven Wollter. Hon berĂ€ttar mĂ„lande i boken om den kalkonhĂ€ndelsen.

Man skulle ju kunna tro att alla artister har en oemotstÄndlig lust att stÀndigt stÄ i rampljuset. NÀr man ser Lena Philipsson pÄ scenen finns det inget som motsÀger den bilden. I boken möter man dock en helt annan person. Hon beskriver sig sjÀlv som en introvert mÀnniskotyp som inte alls Àr sÀrskilt bekrÀftelsebehövande i offentligheten. Beslutet att skriva "en manual" om sig sjÀlv kom nÀr hon för femtielfte gÄngen passerade statyn av Margaretha Krook utanför Dramaten i Stockholm. Krook var en skÄdespelare som hon alltid hade beundrat, men vad visste hon om Krook utanför scenen? Absolut ingenting. Skulle det bli sÄ ocksÄ för henne? Genom boken talar hon ibland direkt till Margaretha.

Philipsson beskriver sig sjĂ€lv som en riktigt kontrollfreak. Hon mĂ„ste ha full ordning pĂ„ allt för att fungera. I boken Ă€r hon generös med beskrivningar av sina egna tillkortakommanden – och hon gör inget för att verka vara nĂ„gon annan Ă€n sitt vanliga jag, en mĂ€nniska pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt som vem som helst. Efter en hygglig barndom ger hon sig alltsĂ„ in i artistlivet, dĂ€r fanns det dĂ„ liksom nu mĂ„nga fĂ€llor och hon trillade i en del. Under perioder var hon sĂ„ledes lovligt byte för sĂ„vĂ€l skvallerpress som folkliga spekulationer. Men boken Ă€r ocksĂ„ berĂ€ttelsen om en yrkesmĂ€nniska som mognar och blir starkare, som gĂ„r frĂ„n ung sĂ„ngerska som gjorde vad andra sade till en artist med full kontroll pĂ„ sina produktioner.

Den som förvÀntar sig skvaller, eller bitterhet över gamla makar och pojkvÀnner, har inget att hÀmta. Sina nÀrmaste lÀmnar hon inte ut. Hon skriver ledigt och har bra hand med sprÄket. "I hÀndelse av min död" Àr en typ av berÀttelse som alla egentligen borde skriva. Inte med mÄlet att publicera, utan för att fÄ syn pÄ sig sjÀlv, och kanske för att lÄta nÀrstÄende lÀsa för att fÄ en större förstÄelse. Jag har den förmÀtna tron att jag kÀnner Maria Magdalena Philipsson efter att ha lÀst hennes bok. Nu ska jag ta tag i Margaretha Krook.

SjÀlvbiografi

Lena Philipsson

I hĂ€ndelse av min död – En manual

Norstedts