Drama
Titel: Balladen om en vit ko
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Pouria Rahimi Sam
Regi: Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha
Speltid: 105 min
Betyg: 2
Trots begrĂ€nsade resurser och statlig censur lyckades den iranska filmen under 1900-talets sista decennier utvecklas till en av de vitalaste och mest originella i vĂ€rlden. Regissörer som Abbas Kiarostami och Mohsen Makhmalbaf stod för en formmĂ€ssig lekfullhet och experimentlusta som kom att bilda skola för en nationell stil som utforskade filmens uttrycksmedel. Trender kommer ju dock gĂ€rna i vĂ„gor, och pĂ„ senare Ă„r tycks snarare ett slags konfliktorienterad socialrealism ha blivit nytt paradigm â sannolikt inspirerat av de internationella framgĂ„ngarna för Asghar Farhadis relationsthriller "Nader och Simin â En separation" frĂ„n 2011. "Balladen om en vit ko" följer i stort den nyare tendensen, hĂ€r i formen av ett ödesdrama.
Ett Ă„r efter det att Minas man har avrĂ€ttats för mord uppdagas det att han var oskyldig, och myndigheternas enda svar Ă€r att erbjuda ekonomisk kompensation till de efterlevande. I anslutning till detta fĂ„r den förkrossade Ă€nkan besök av en frĂ€mmande man, som uppger sig vara en gammal vĂ€n till maken. Denne Reza upptrĂ€der som en rĂ€ddande Ă€ngel med praktiska lösningar pĂ„ de flesta problem, men han tycks bĂ€ra pĂ„ ett mörker bakom den artiga fasaden. Ăr han verkligen den han utger sig för att vara?
Det mÀrks att den gifta regissörsduon Maryam Moghadam och Behtash Sanaeeha (den förstnÀmnda spelar ocksÄ huvudrollen) har velat göra en film med kÀnslomÀssig tyngd, men de har begÄtt det vanliga misstaget att förvÀxla seriositet med djupsinnighet. Det borde i teorin vara hjÀrtskÀrande att följa Minas omskakande upplevelser, och varje blick och replik tycks laddad med mening och patos. Men sÄvÀl den avskalade stilen som det ödesmÀttade skÄdespeleriet andas ett allvar som i lÀngden blir enkelspÄrigt.
Filmens ton mÄ eventuellt vara kongenial med huvudpersonens mörka belÀgenhet, men det krÀvs en hög grad av precision för att omvandla ett sjÀlvpÄtaget tungsinne till bra konst. I slutÀndan fastnar filmen i stÀllet i en stumhet som genomsyrar hela produktionen, och som gör att man saknar humorn och lekfullheten frÄn den iranska filmens storhetsperiod.