Litteratur
Jan Bergsten
NÀr tÄget kom till Lappland
Trafik-Nostalgiska förlaget
Omslag: Fanny Felicia Svanberg
De lapplĂ€ndska malmfĂ€lten var kĂ€nda sedan lĂ€nge, men först nĂ€r jĂ€rnvĂ€g byggts och malmtĂ„gen började rulla, blev gruvdriften lönsam. âJĂ€rnvĂ€gen innebar rena guldĂ„ldernâ, skriver Bergsten. Gruvföretagen behövde arbetskraft och goda löner lockade svenskar att dra norrut.
1870 bodde knappt 30 000 i landskapet, Är 1900 hade befolkningen mer Àn fördubblats. Banan LuleÄ-RiksgrÀnsen blev klar 1902. NÀsta jÀrnvÀgsbygge blev Inlandsbanans första strÀcka GÀllivare-Porjus, som anlades 1910 för att möjliggöra kraftverksbygget i Porjus som blev klart 1914.
Malmbanan kunde nu elektrifieras El-loken var betydligt starkare och Sverige behövde inte lÀngre importera de stora mÀngder stenkol som Ängloken krÀvde.
Rallarnas hÄrda liv med tungt arbete 12 timmar om dagen, strapatser i snöstormar och kyla och i bedrövliga bostÀder skildras ocksÄ. Rallarlagens kockor lagade inte bara mat utan mÄste ocksÄ stÀda, laga klÀder, hÀmta ved och vatten och elda.
Ett intressant kapitel med rubriken âKonsten kommer med tĂ„getâ handlar om LKAB-disponenten Hjalmar Lundbohms stora konstintresse som ledde till att Kiruna pĂ„ 1910-talet blev ett centrum för konstnĂ€rliga aktiviteter. Lundbohm hade mĂ„nga konstnĂ€rsvĂ€nner som prins Eugen, Ossian Engström, Albert Engström, Bruno Liljefors med flera.
OcksÄ i Abisko uppstod en konstnÀrskoloni, som besöktes av John Bauer, Helmer Osslund, Tord Leander-Engström och mÄnga andra.
Bergsten har med denna och sina andra böcker gjort en stor forskningsinsats och med ord och ett rikligt bildmaterial beskrivit tÄgens och jÀrnvÀgens tillkomst och betydelse för frÀmst norra Sverige. Han har förutom alla tekniska fakta om lok och vagnar givit lÀsarna insikter om jÀrnvÀgens betydelse för samhÀllsutveckling och kulturliv.