Organiskt dansverk om mÀnniskans skepnader

Memory Vax fĂ„r avrunda Dansserien i Kulturens hus hösten 2021 med verket ”Shapes”. Det Ă€r en avskalad förestĂ€llning för sex dansare, en vit dansmatta, ljus, musik och ett stycke tyg. Med detta formar kompaniet tillsammans ett mycket organiskt verk.

I en avskalad förestÀllning för sex dansare, en vit dansmatta, ljus, musik och ett stycke tyg formar kompaniet tillsammans ett mycket organiskt verk, menar recensenten Regine Nordström.

I en avskalad förestÀllning för sex dansare, en vit dansmatta, ljus, musik och ett stycke tyg formar kompaniet tillsammans ett mycket organiskt verk, menar recensenten Regine Nordström.

Foto: Pressbild

Recension2021-11-23 11:51
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Dans

Shapes

Memory Vax

Koreografi: Miguel Azcue

Medverkande: Alina Ramirez Moro, Ernesto Leon Leyva, Katy Arias Rodriguez, Sheila San Martin Morejon, Danys Brian Barreras Gonzales, Arian Gonzales Fuentes
Musik: Nils Frahm, Auntie Flo, René Aubry, Kimmo Pohjonen, Samuli Kosminen, Kronos Quartet
Dramaturgi: Isabel Bustos
Ljusdesign: Stefan Bollinger

Arrangörer: Dans i Nord, Kulturens hus och LuleÄ Riksteaterförening

LuleÄ. Kulturens hus, 22 november

Verket inleds med en dansare och förestĂ€llningens tygstycke. Det senare tycks sĂ„ smĂ„ningom upplösas i intet. Kvar blir en imaginĂ€r trĂ„d mellan dansarens hĂ€nder. ”TrĂ„den” övertas sen av en annan person och blir till nĂ„got annat; en kĂ€nsla, ett ting, en dialog med en annan dansares kropp 
 Den som nĂ„gon gĂ„ng deltagit i en workshop i drama eller dans kan kĂ€nna igen det associativa i att skapa ur luft, kommunicera ordlöst med andra och bygga en hĂ€ndelse. Memory Vax fullföljer dock detta med precision i rörelserna, en förutbestĂ€md koreografi och lĂ„nar uttryck frĂ„n pantomimen.

Snart finns sĂ„ alla sex dansarna pĂ„ scenen, och temperaturen höjs. I ett parti vĂ€ssas Ă€ven ljuset och skarpa skuggor fĂ€lls ut pĂ„ det vita golvet. DĂ€r kan ett ben bli en linje, ett lĂ„ngt hĂ„r blir till horn om mĂ€nniskan hĂ„ller upp det i sina hĂ€nder. Det Ă€r mĂ€nniskan som form. 

Mellan dansarna bortom skuggspelet pÄgÄr samtidigt ett mer aggressivt moment. Kvinnan med hÄret stöts omkring av de andra. Det Àr inte riktigt bekvÀmt nÀr uttrycket fram tills nu varit varmt och humoristiskt.

Men mest fascinerande i ”Shapes” Ă€r Ă€ndĂ„ samspelet mellan de sex dansarna. Sömlöst gĂ„r de in och ut ur gemensamma formationer. Det flöde som uppstĂ„r mellan och inom dansarna kroppar Ă€r kompakt och lĂ€tt pĂ„ en och samma gĂ„ng. 

Men ocksĂ„ detta gemensamma visar sig kunna stöta bort och hĂ„lla ute. I en obehaglig sekvens, nĂ€r en dansare inte riktigt tycks kunna följa gruppen och stĂ€ndigt Ă€r ögonblicket efter, sluter gruppen sig. Och ja, scenen skulle kunna komma frĂ„n vilken skolgĂ„rd eller barndom som helst. 

”Shapes” Ă€r ett samarbete mellan det malmöbaserade kompaniet Memory Vax och Danza Teatro Retazos frĂ„n Kuba. Resultatet Ă€r tillgĂ€ngligt och svĂ„rt, eller snarare ovant, pĂ„ samma gĂ„ng. 

Till sist göms Ă€ndĂ„ en berĂ€ttelse i denna koreografi av form. 

Trogen sin struktur slutar ”Shapes” nĂ€stan som den börjar. Tygstycket liksom en ensam dansare Ă€r tillbaka pĂ„ scenen. Den hĂ€r gĂ„ngen brottas tyget snarast med sin ensamme dansare. I skuggorna fĂ„ngas det upp av de andra som skapar kupoler, blĂ„st och flödande vatten av tyget. Men oavsett form Ă€r det inte lĂ€tt att hantera för den ensamme. Och innan ljuset gĂ„r ner stĂ„r han inför oss med blottad överkropp i sĂ„rbar i Ă€nnu en av mĂ€nniskans alla skepnader.