Det Àr inte ofta det Àr fullt till sista plats i Kulturens hus. Men nÀr Ellen Krauss kommer finns det inte en enda biljett över. Till och med gÀstplatserna Àr slut. Jag vet för jag terroriserade biljettkassan hela veckan tills jag i sista minut lyckades fÄ loss en Äterbudsbiljett till min dotter alldeles före konsertstart.
Alla som sĂ„g âSĂ„ mycket bĂ€ttreâ i fjol vet att det var Ellen Krauss som med sin personlighet och sina tolkningar lyfte hela sĂ€songen. Och som det funkar med den typen av tv, sĂ„ Ă€r det litegrann som att vi kĂ€nner artisten redan nĂ€r hon stiger ut pĂ„ scenen. Hon har vĂ„r kĂ€rlek frĂ„n start, för ingen kan ju lĂ„ta bli att omfamna hennes omedelbara tilltal och humoristiska sjĂ€lvdistans.
Hon ger ett coolt intryck i vida byxor och kavaj. Jag minns plötsligt tjejerna i Chattanooga och lĂ„ten âHallĂ„ hela pressenâ i Melodifestivalen 1982.
Bandet spelar lite rockigare Àn vad jag vÀntat med mycket trummor och elbas. LÄtarna bygger ofta upp frÄn avskalat med Ellen Krauss akustiska gitarr och spröd sÄng till ett tyngre och tyngre sound fram tills lÄten nÄr klimax, dÄ vi fÄr förlora oss i musiken och ljuseffekterna, innan det mjukt och vackert klingar ut igen.
Ellen Krauss omger sig med ett skickligt liveband, samtidigt hon sjĂ€lv har total kontroll pĂ„ rösten och uttrycket. I nĂ„gra lĂ„tar Ă€r melodierna kanske inte sĂ„ varierade, men det finns ocksĂ„ riktiga pĂ€rlor. Ăver lag Ă€r det fina sĂ„nger om kĂ€nslor och kĂ€rlek och i dem Ă€r hon fullstĂ€ndigt trygg. Det som kĂ€nns mer svajigt Ă€r mellansnacken. Hennes förklaring om vad Romeo egentligen symboliserar Ă€r inte sĂ€rskilt klargörande. Men det gör inte sĂ„ mycket, för hon charmar alla Ă€ndĂ„ och fokuset ligger trots allt pĂ„ musiken. Det jag förstĂ„r Ă€r att âRomeo On Tourâ som hon kallar turnĂ©n kommer av att hennes nya album heter just âRomeoâ.
Och som jag skrev inledningsvis sÄ Àr det just den hÀr typen av tjejer vi behöver. Som trÀder fram och Àr sig sjÀlva, som sjunger om kÀrleken till en annan kvinna om det Àr den kÀrleken de vill skildra, som har integritet och som inte försöker likna nÄgon annan.
Hon pratar en del om Älder och sÀger sjÀlv att hon hoppas att hon inte redan har peakat. Nej, jag tror faktiskt inte det. Hon fÄr en fyra i betyg av mig, men jag tror att hon i en framtid kommer att utvecklas Ànnu mer och tids nog landa pÄ en femma.
Extranumret âInattâ, en tolkning av âInget stoppar oss nuâ frĂ„n âSĂ„ mycket bĂ€ttreâ Ă€r sĂ„ klart en höjdare och dĂ„ kan jag inte lĂ„ta bli att undra vad som skulle hĂ€nda om hon ocksĂ„ skrev pĂ„ svenska. Men det Ă€r sĂ„ klart hennes beslut.
Declair som finstÀmt och melankoliskt inledde kvÀllen var en fin support ska tillÀggas.
Setlist:
She, Tie Me Down, Right, The Wedding, Cherry On Top, Easy, Doesnât Matter, Swim, Picking Up, Hungover, Picturing You, ShouldnÂŽt I, On the Bus, New York, Often?, Bali, Canât Take Us Apart, Secrets
Extranummer: Inatt, The One I Love, Criminal To Love
Musik
Ellen Krauss. Support: de clair
Romeo On Tour
I bandet: Hovis (trummor), AgnÚs Wiklund Pöntinen (keyboard), Anders Eckeborn (gitarr), Samuel Collmar (elbas).
Plats: Kulturens hus, LuleÄ
Tid: 2 november klockan 19.30
LĂ€ngd: Cirka 2,5 timmar totalt
Publik: Fullsatt till sista plats
BÀst: Musikaliteten och stÀmningen som Ellen Krauss och bandet bjuder pÄ
SÀmst: En del lÄtar Àr lite enahanda
Betyg: 4.