Skräckpjäs berör på flera plan

Vart kommer vårt behov av att skrämma upp oss ifrån? Varför gillar vi att bli rädda, om än i en trygg miljö.

Kent, spelad av Roger Storm och Lasse gestaltad av Bertram Heribertson är två vänner som kommer i kontakt med en konspiration av dockor i pjäsen "Doll conspiricy".

Kent, spelad av Roger Storm och Lasse gestaltad av Bertram Heribertson är två vänner som kommer i kontakt med en konspiration av dockor i pjäsen "Doll conspiricy".

Foto: Marcus Hagman

Recension2018-10-05 14:21
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ja, vårt behov av gastkramande historier verkar närmast omåttligt med tanke på både filmutbud och litteraturens aldrig sinande ström av deckare.

Dock inte riktigt lika vanligt med skräck på våra teaterscener. Därför närmast en frisk fläkt när Ung Scen Norr har premiär på en skräckpjäs för barn i mellanstadieåldern. Manusförfattaren Isabel Cruz Liljegren följer också en gammal svensk deckartradition där samhällsfrågor och samhällskritik går hand i hand med den skrämmande historien.

Föreställningen "Doll conspiracy" handlar nämligen på ett plan om en konspiration av dockor - men som sagts pjäsen är bärare av dubbelbottnande historier, beroende på läsart och kanske ålder.

Pjäsens Lasse, som spelas av Bertram Heribertson, har flyttat ut till familjens ensliga stuga. Han är i djup sorg efter att hans fru Eva gått bort, men finner tröst i en docka han talar och umgås med. Kent, spelad av Roger Storm, kommer på besök och varnar sin vän för fortsatt umgänge med dockan. På internet har han nämligen hittat information om att alla världens dockor ingår i en konspiration med syfte att ta över världen och beröva människorna på deras mänsklighet.

Detta genom att helt sonika ersätta människornas ögon med dockögon, så att alla ser och tolkar världen på samma sätt. Ingen ska vara annorlunda, alla ska vara lika varandra.

Så följer en serie kusliga händelser i stugan i skogen och konspirationen kryper allt närmare de två vännerna. Och ja, det är både ruggigt och läskigt, inte minst Mårten Eliassons ljuddesign förstärker obehaget som kryper allt närmare huset där Lasse isolerat sig för att sörja.

Historiens flera läsarter har berörts – inte minst är detta en pjäs om ensamhet. Både Lasse och Kent är mycket ensamma män, en vars fru har dött, den andra lämnad. Och medan Lasse talar med en docka, söker hans vän Kent reparera deras vänskap. Utan att säga för mycket, går det så där...

Och samtidigt kryper konspirationen allt närmare, tills den når en riktig klimax. För vad är egentligen sant och vad är falskt i världen. Syftet är givetvis att väcka tankar om hur vi värderar information på sociala medier och hur vissa kan använda rädsla för högst egna meningar och mål. Då behöver man inte tänka så länge för att förstå vad som avses, historiskt, liksom i vår samtid. Konspirationsteorier har en kuslig förmåga att påverka vårt medvetande. Inte för inte blir en lögn till en sanning om den upprepas nog många gånger. Det visar pjäsen "Doll conspiracy" med tydlighet.

Teater

Ung Scen Norr – Doll conspiracy Av Isabel Cruz Liljegren Regi: Helena Röhr Kompositör: Brita Björs Medverkande: Bertram Heribertson och Roger Storm Scenografi och kostym: Mona Blombäck Mask: Gemila Löfgren Roberts Kalix Folkets hus, fredag den 5 oktober kl 9.30