NĂ€r Dans i Nord uppmĂ€rksammar att Bergman föddes för 100 Ă„r sedan sĂ„ möter vi faktiskt nĂ„gra av dem igen. Ekblads röst som den androgyne Ismael ur âFanny och Alexanderâ i Ă€r en del av Pontus Lidbergs verk och i âOnapersâ, ett anagram för âPersonaâ, Ă„terkommer de bilder vi sett ur filmen med Liv Ullman och Bibbi Andersson. Ansiktena Ă€r nu istĂ€llet Nathalie Nordquist och Jenny Nilson vilka framför Joakim Stephensons koreografi. Liksom âPersonaâ utforskar ocksĂ„ âOnapersâ frĂ„gan om grĂ€nser och grĂ€nslöshet mellan tvĂ„ mĂ€nniskor.
Hela verket kallas âIngmar Bergman genom koreografens ögaâ och bestĂ„r av totalt fyra akter som alla, lite överraskande i vĂ„r tid, Ă€r koreograferade av personer med mansnamn. De tre första Ă€r vackra i en klassisk europeisk mening. Till exempel sĂ„ har alla dansarna vitt skinn, koreografierna strĂ€var uppĂ„t, linjerna Ă€r strĂ€ckta, rörelserna liksom lĂ„ngsamma och klara i konturen och till för att betraktas under kontemplation.
Verket inleds dock av Bergmans inspelade röst och bilder över FĂ„rö innan PĂ€r Isbergs duett âSamband-Band-Sarabandâ tar vid. En man och en kvinna sitter i ett mindre flygplan. Kostym och rekvisita signalerar femtiotal. Paret har en relation dĂ€r de attraheras och repelleras i en modernitetens loop. Allt till tonerna av Bachs cellosvit â givetvis skulle en BergmankĂ€nnare sĂ€ga. Den andra delen tar vi del av i filmens form. Det Ă€r Pontus Lidbergs koreografi âEn förstudieâ, kanske av att dansar med hĂ€star dĂ„ en sĂ„dan ingĂ„r? Varsamt uppförs det av honom sjĂ€lv.
Efter âOnapersâ dansar sĂ„ Alexander Ekman sitt verk om Bergman och dans. Dansen strĂ€var bort frĂ„n det svala estetiserade vi tidigare mött och för första gĂ„ngen uppstĂ„r en egentlig kontrast till Bergmans skapande. Ekman talar med sig sjĂ€lv och blir sĂ„ nervös att han skakar i ett fiktivt samtal med den store regissören att vi skrattar. Ja, det Ă€r överhuvudtaget en rolig och befriande akt. KvĂ€llen avrundas sĂ„ lite onödigt med en förtydligande halvtimmeslĂ„ng film om hur förestĂ€llningen kom till.
Ingen kan ta det vackra frÄn verket, men visst hade ett mindre vördnadsfullt förhÄllande till Ingmar Bergmans ande varit befriande. Till sist blÄser Ekmans lust att lÀmna koreografens position och utmana sig att Äter ta plats pÄ scenen, dessutom i ett solo, in lite prövande konstnÀrlig luft i ett rum dÀr tiden faktiskt annars har stÄtt rÀtt stilla.