Vilken Äterkomst för dansen i skuggan av pandemin

NÀr Kungliga Baletten tillsammans med vÀnner intog scenen pÄ Kulturens hus i LuleÄ var det efter en lÄng kulturell karantÀn.

Katarina Edling och Tobias Wallin lĂ€t balett och ballroom mötas i en underbar mix i förestĂ€llningen "Dansdrömmar", enligt Kurirens recensent Eva Åström, kulturredaktör.

Katarina Edling och Tobias Wallin lĂ€t balett och ballroom mötas i en underbar mix i förestĂ€llningen "Dansdrömmar", enligt Kurirens recensent Eva Åström, kulturredaktör.

Foto: Pressbild

Recension2021-09-10 00:17
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Dans

Dansdrömmar – Kungliga Baletten med vĂ€nner

Kulturens hus, torsdag 9 september klockan 19

Arrangör: Dans i Nord

Och gensvaret var övervĂ€ldigande – applĂ„der och tillfredstĂ€llda hurrarop efter i stort sĂ€tt varje nummer. 

Efter en lĂ„ng kulturell golgatavandring var det nĂ€rmast en chock att se sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor samlade i en och samma lokal. UtsĂ„lt i stora salen pĂ„ Kulturens hus, men fortfarande med visst avstĂ„nd och avstĂ€ngda platser. Och glĂ€djen över att Ă„ter kunna dela en kulturell upplevelse fysiskt, pĂ„ plats, med andra mĂ€nniskor var egentligen kvĂ€llens stora höjdpunkt. Inte bara för publiken, utan Ă€ven för de dansare och artister som bjöd pĂ„ förestĂ€llningen "Dansdrömmar" i tvĂ„ akter. Kanske till viss del retorik och inövande repliker frĂ„n medverkande, men visst kunde man som publik se en glĂ€dje hos aktörerna pĂ„ scen – "Äntligen pĂ„ en scen igen", var Rennie Mirro och Karl Dyalls inledning till den första akten dĂ€r resan genom dansens vĂ€rld startade. 

För nÀr dansens Äterkomst till vÄra scener firandes bjöds en gott och blandat pÄse med godis för dansÀlskare. LÄngt ifrÄn en genomgÄende och sammanhÄllen förestÀllning, snarare en genomarbetad show (akt 1) följt av ett axplock med vackra, eleganta och tekniskt fullÀndande balettnummer (akt 2).

Och om den första akten bjöd pÄ glÀdje, förundran, underbara sÄngnummer, fartiga stepnummer och inte minst en underbar mix mellan balett och ballroom, var andra akten förvisso vacker men tÀmligen anemisk. Dansaren Nadja Sellrup gestaltar den "Döende svanen" genom att dansa pÄ tÄ i fyra minuter och ge svanens vingar en fysisk gestaltning. Det Àr obegripligt svÄrt. Det Àr sofistikerat. Det Àr inte minst smakfullt, men ack sÄ ointressant. Detsamma kan sÀgas om dansnumret "Three Preludes" med dansarna Madeline Woo och Calum Lowden. Tekniskt briljant och stilfullt med vackra linjer men Àrligt var Àr berÀttelsen? Vad ska vi som publik beröras av, förutom tekniskt fullÀndning?

NĂ€r sedan dansarna Luiza Lopes och Kentaro Mitsumori avslutningsvis bjuder pĂ„ "Le Corsaire pas de deux" Ă€r det fortfarande anemisk, tekniskt fullĂ€ndat, men pĂ„ nĂ„got snedvridet sĂ€tt, Ă€n dock berörande. 

Sammantaget, trots allt, en övervÀldigade Äterkomst för dansen. Inte minst imponerade Rennie Mirro och Karl Dyalls sÄng- och stepnummer. Tillbaka till tidigt 1900-tal. Det kÀnns pÄ nÄgot sÀtt tryggt..?