"Between us" – berättar pojkarnas historia

Föreställningen med danskompaniet The Ruggeds börjar smygande. I fonden, fördragna långa gardiner och avslappnad belysning. En man drar runt och torkar golvet på scenen.

Danskompaniet The Ruggeds föreställning ”Between us” är en koreografi byggd på scenkonstens berättande, breakdansens element och showdansens strukturer.

Danskompaniet The Ruggeds föreställning ”Between us” är en koreografi byggd på scenkonstens berättande, breakdansens element och showdansens strukturer.

Foto: Pressbild

Dans2021-10-21 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dans

Between us

The Ruggeds

Koreografi: Roy Overdijk

Medverkande: Jessy 'Jazzy Gypz' Kemper / Leelou Demierre / Niek Traa / Rico 'Zoopreme' Coker / Roy Overdijk / Sjoerd 'Stepper' Poldermans / Tawfiq Amrani / Virgil 'Skychief' Dey
Kompositörer: Boi Beige & Y’skid
Dramaturgi: Vincent Wijlhuizen
Arrangörer: Dans i Nord, Kulturens hus och Luleå Riksteaterförening

Luleå. Kulturens hus, 18 oktober

Under tiden blir de alltfler i rummet. Städningen får knappt godkänt. Nu börjar publiken förstå att ”Between us” faktiskt har börjat. 

Men inte dansarna. Några intar en soffa sådär som ungdomar, men faktiskt mest manliga ungdomar, är så bra på. Det ser slött och uttråkat ut. De bli dock abrupt avbrutna när ett skarpt ljus blottar salongen. Något fumligt försöker dansarna att roa publiken med några konster de inte övat på. Sen gör de sådant som de verkligen behärskar, ger oss breakdans.

Inledningen slår också an tonen i föreställningen. ”Between us” är en koreografi byggd på scenkonstens berättande, breakdansens element och showdansens strukturer. Det är humoristisk och samtidigt melerad av svärta och skönhet. Men givetvis bygger koreografin också på individuellt uppvisningsdansande. Många i kompaniet är akrobatiskt skickliga och har dessutom sträckt sig mot nycirkusens uttryck. 

Föreställningen i sig är uppbyggd i ett antal scener. Kittet består av partier där hela kollektivet dansar tillsammans och sekvenser med individuella prestationer som i ett battle. Musiken växlar smidig mellan att vara rytmisk för dans och att vara en tung eller lätt kuliss utifrån vad som ska berättas. 

En av de dominerande scenerna inleds med en handklappning som förvandlas till leken vi kan kalla ”fånga klappet som om det vore en irriterande insekt”. Den fortsätter till en lång sekvens där dansarna utgår ifrån positionen Freeze. Det innebär att dansare låser kroppen i en position. 

Sjoerd Poldermans, som är central för scenen, blir dock fryst av misstag. Han står då upprätt och får svårt att hålla balansen men blir räddad av en kompis för att tippa igen, bli räddad och tippa ... ”Leken” går överstyr när de andra till sist knuffar honom hårdhänt mellan sig. Bredvid mig i publiken håller någon för ögonen. 

Och ”Between us” är förstås en strålande föreställning av ett skickligt och erfaret europeiskt kompani. Med den berättar de pojkarnas historia. Den som fortfarande ofta tycks handla om ständig fysisk närhet, men sällan i form av kramar och ömma händer och om lek som gärna blir aggressiv och positionerande. Kompaniet gör det med humor och med vissa longörer, för lite ointressant blir det allt när någon så här utanför tävling och i en berättelse, ska visa upp sina bästa moves när en redan sett dem förr.