Pernilla Berglund med stora ansprÄk

Det finns ibland rent sprÄkliga svÄrigheter med att beskriva och recensera en del samtida poesi.

Konstfullt. Pernilla Berglund skriver konstfullt, tvivelsutan, och med stora ansprÄk, menar Kurirens recensent Jan-Olov Nyström.

Konstfullt. Pernilla Berglund skriver konstfullt, tvivelsutan, och med stora ansprÄk, menar Kurirens recensent Jan-Olov Nyström.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2015-02-19 10:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀrmare bestÀmt den dikt som mer avsiktligt och grundlÀggande skapar sin egen meningsbyggnad, eller ibland sitt allomfattande tvivel pÄ meningsbyggnad. Med en slags förtvivlan nÀrmar sig det vanliga och normerade sprÄket dessa skapelser. De erbjuder alltid en utmaning, nÄgon gÄng en uppenbarelse, alltför ofta en besvikelse.

I Pernilla Berglunds nya diktsamling FĂ€lla, pendlar min lĂ€sning mellan dessa tillstĂ„nd. Hon skriver konstfullt, tvivelsutan, och med stora ansprĂ„k. Åtskilligt Ă€r av det hĂ„rdsmidda, postmoderna obligatoriet, meningar som slutar blint, med en slags suck, strofer som speglar sig sjĂ€lva med sĂ€regen syntax, brutna rytmer, men aldrig retoriska. Dekonstruktion, mer sĂ€llan rekonstruktion.

Jo, det kan fungera, hĂ€r finns dikter som upplöser sig med ett ögonkast, vilket kanske Ă€r slitet som klichĂ©, och rent omöjligt att citera efter. Men i detta ordlösa efterĂ„t infinner sig Ă€ndĂ„ en kĂ€nsla, ett vara. Och det Ă€r skickligt, och mycket konsekvent. Men sjĂ€lvklart ocksĂ„ hĂ„rdtuggat, den stĂ€ndiga nysyntaxen, kan ingen rad infinna sig med den mer konventionella sprĂ„kstrukturen? JodĂ„, jag kommer in i dem ocksĂ„, nĂ€rmast prosalyriskt enkla avsnitt, det blir vilsamt och vackert och dĂ€r kan man umgĂ„s lite mer otvunget: ”Vaksamheten, sĂ€ttet vi sĂ€ger oss sjĂ€lva pĂ„, hur vi för oss. Vi kan sitta och titta ut genom fönstret, fĂ„gelbordet dit ekorren kommer och Ă€ter, jag tror vi har trevligt. Men frukosten handlar egentligen om nĂ„got annat
”

SprÄk och plats, varat och vÀrlden och alla rörelserna dÀr emellan. Det Àr svÄrt att fÄnga innehÄllet i Berglunds dikter, ansprÄken Àr s.s. stora och anslaget ibland magnifikt:

Det Àr att de alltid Äterkommer

i överlÀmnandet vassa nÀbben mjuka skruden livet

alltid ovanför rovfÄgelns silhuett mot den regntunga

himlen Jag sÄg bakÄt en gÄng.

Troligen kommer Berglunds poesi att förena sina motsatser en gÄng, bli sams med sin sprÄkliga brottning och lÄta det outsagda flytta in i det normerade, vilken dÄ, med sprÄkets magiska förmÄga, kommer att verka alldeles nyskapad. Liksom den vÀrld det beskriver.

Litteratur