Litteratur
Titel: VÄld: Om trÀd och slöjd och mÀn
Författare: Anahita Ghazinesamz
Förlag: Ordfront
Det Ă€r en liten bok, i ett format som brukar kalla âintimtâ och med en underbart förbryllande titel: âVĂ„ld. Om trĂ€d och slöjd och mĂ€nâ. Anahita Ghazinezam har skrivit den och kanske Ă€r dĂ„ boken ocksĂ„ ett exempel pĂ„ hur invandringen berikat Sverige eftersom det Ă€r en osannolikt rik liten skrift som bara den sĂ€regna och smĂ€rtsamma erfarenheten kan Ă„stadkomma.
Först var texterna en serie i VĂ€sterbottens-Kuriren i genren âundersökande slöjdartiklarâ upplyser förlaget. Som svensk krigsflykting 1988 mötte författaren nĂ€mligen den svenska slöjden först av allt. NĂ€verslöjd som pĂ„ nĂ„got sĂ€tt var introduktionen till det nya landet. PĂ„ en förlĂ€ggning i Jörn, platsen i VĂ€sterbotten dĂ€r Sara Lidmans ande tog form. Kanske var det metafysiken i den andligheten och i svensk hemslöjd som sĂ„ smĂ„ningom gav utdelning. Anahita Ghazinezam blev kulturjournalist och författare. Med en begĂ„vning och egenart sĂ„ uppenbar att man önskar att boken varit lĂ€ngre, eller flera.
Texterna hÄlls samman av hantverket och slits sönder av vÀrlden. Av upplysningar om vilken svinpÀls symaskinsuppfinnaren Singer egentligen var, men vilken betydelse hans mekanisering fick för vÀrldens kvinnor. Och överallt vÄldets nÀrvaro, det koloniala, det religiösa, det helt familjÀra. Varför denna förbryllande slÀktberÀttelse om att ett vilddjur rev itu mormoderns klÀnning nÀr hon, sexton Är ung, skulle hÀmta vatten i kÀllarbrunnen? Ett vilddjur i kÀllaren eller en vÄldtÀkt och en kvinna som dÀrefter varken blir hel eller fri.
Helt korta avsnitt, nÀrmast fragment, men i de ofta antydda berÀttelserna finns en precision som i efterklangen vÀxer till en stor lÀsupplevelse. Ghazinezam har en lyrisk koncentration som gör sprÄket sceniskt och drabbande, hon hugger blixtsnabbt och trÀffar alltid, hon ser och förstÄr ursinnigt.
Liv framlevs ofta nog som dessa fragment. Av förstÄelse, upplevelser, brutalitet och insikt. Det mest förblir aningar av stora sammanhang och formerande berÀttelser. Just sÄ som Anahita Ghazinezams bok ligger de stora insikterna i det outsagda.