"Gyllene Draken" – maraton för skådespelare

Någonstans i Europa ligger Thai-Kina-Vietnam-restaurangen Gyllene draken, på bottenvåningen i ett bostadshus. Det råder full aktivitet i det trånga köket och längst in i köket sitter en ung papperslös kines med våldsam tandvärk.

Hanna Nygårds beskriver pjäsen "Gyllene Draken" som absurdistisk – en berättelse som pendlar mellan lek och djupaste allvar.

Hanna Nygårds beskriver pjäsen "Gyllene Draken" som absurdistisk – en berättelse som pendlar mellan lek och djupaste allvar.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Teater2018-04-28 06:00

Det är upptakten pjäsen "Gyllene Draken" som är teaterhögskolans examensproduktion 2018 med premiär ikväll.

– Vi läste pjäsen tillsammans och blev euforiska, säger Josefine Koskinen, en av eleverna ur avgångsklassen.

"Gyllene Draken" är skriven av den tyske samtidsdramatikern Roland Schimmelpfennig, vars pjäser spelats i ett 40-tal länder runt om i världen. Han har själv karakteriserat sin dramatik som: "Gestalternas stora svaghet består ytterst av deras bristande förmåga att förhålla sig till det som sker." Och enligt Martin Lagerholm på Svenska Dagbladet laborerar Schimmelpfennig med olika tidsplan och perspektivförskjutningar där rollfigurerna går in i och ut ur sina roller. En beskrivning som liknar pjäsens regissör Rasmus Lindbergs.

– "Gyllene Draken" är en fragmentarisk historia om drömmar om ett annat liv. Pjäsen utspelas i ett bostadshus där pjäsens sju berättartrådar på märkliga sätt sammankopplas. En svart komedi om att vara människa och papperslös i ett globaliserat samhälle, säger han.

Rasmus Lindberg liknar föreställningens form vid teaterimprovisation och menar att pjäsen passar mycket bra som examensproduktion.

– Den är endast 90 minuter lång, vilket gör att vi haft tid att fördjupa gestaltningsarbetet. Dessutom är det en ensemblepjäs. Det vill säga pjäsen bygger inte på enskilda insatser utan ger plats åt alla att visa sin yrkesskicklighet speciellt som "Gyllene Draken" innehåller så många varierande uttryck – lek, dans, sång, fars och relationer, menar han.

Pjäsen är ursprungligen skriven för fem skådespelare men är ombearbetad till sex roller.

– För oss på scenen är det 90 minuter fokus – ett maratonlopp för skådespelare, säger Adrian Nordin.

Tillsammans med övriga i avgångsklassen hyllar han pjäsens alla olika tempon och snabba karaktärsbyten.

– Det är kul men svårt, säger Erik Hedberg som också varit klassens lärare i kinesiska.

För enligt Léonie Vincent hade de en lång diskussion hur de skulle förhålla sig till en text som gestaltar papperslösa och belyser flyktingfrågor.

– Vi är ju en helvit ensemble. Därför enades vi om att det var viktigt att vi talade äkta kinesiska i några scener. Det handlar om att visa respekt och att vi understryker att vi tar frågan på allvar.

"Gyllene Draken" spelas 18 gånger i Luleå på teaterhögskolans scen innan den går på turné till Stockholm där den visas fyra gånger.

– Få regissörer åker till Luleå för att titta på avgångsklassen. Därför är det mycket bra att vi får spela i Stockholm. Det är en chans att visa upp sig och förhoppningsvis få jobb, säger Hanna Nygårds.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!