– Jag blev helt knockad av hennes språk, den sensibilitet hon besitter. WOW...
Det är ett tummat och välläst exemplar av Virginia Woolfs roman Orlando han plockar fram ur sin väska, liksom sidoläsningar där han fördjupat sig i kärleksrelationen mellan Virginia Woolf och Viktoria Mary Sackville-West, kallad Vita, som ligger till grund för historien om ynglingen Orlando som bestämmer sig för att inte åldras och genom flera tidsåldrar lever som en ung man till en dag då han vaknar upp och upptäckter att han har blivit förvandlad till en kvinna.
– Det som är underbart är att romanfiguren inte förändras utan behåller samma personlighet, men i en kvinnas kropp. Ofta lyfts olikheter mellan könen, men denna berättelse visar på det som förenar oss. Jag älskar repliken när Marmaduke frågar Orlando om hon är säker på att hon är kvinna och Orlando replikerar: "Är du säker på att du är man?" Det säger en hel del om vår syn på genus, säger han.
Stefan Metz beskriver den sceniska gestaltningen av boken som en poetisk dans genom tid och identitet – ett pågående undersökande av honom och den tämligen stora ensemblen.
– Dessutom är det kul. Jag hoppas också att vi kan locka många unga till teatern. Orlando är ju en yngling på 16 år när berättelsen tar sin början och blir inte mer än drygt 30 år under de århundraden som förflyter. Det är en kort sagt en bra historia.
En stor utmaning med att överföra berättelsen som löper över flera århundraden, från Elizabeth I:s styre i 1500-talets England fram till bokens publikation 1928, har de löst genom kostymerna. Att bygga upp en scenografi där London snabbt ändrar karaktär flera gånger under föreställningens två timmar uteslöt de snabbt.
– Jag har samarbetat med Alejandro Tarragüel Rubio från Barcelona som gör kostymerna. Vi har jobbat tillsammans många gånger på teaterscener runt om i Europa.
Däremot är det första gången som Stefan Metz har ett regiuppdrag på Norrbottensteatern. Han har tidigare arbetat med teaterchef Gunilla Röör på Stockholmsstadsteater och är känd som regissör för uppsättningar som "Peer Gynt" och "Trettondagsafton" på Göteborgs stadsteater och "Mästaren och Margarita" på Dramaten.
– Det var Gunilla som frågade om jag ville komma hit och jag kan ärligt säga att jag älskar denna teater. På större teaterscener pågår produktioner och livet parallellt, lite industriellt, medan här är alla närmare varandra. Otroligt lyxigt, säger Stefan Metz.