Teater Tropos är en fri teatergrupp från Västerås som funnits i 22 år och består av Lina Petersén Ken Akter och Conny Petersén.
För fyra år sedan ville de återuppliva Ken Akter, en karaktär de hade jobbat med tidigare, och kom på idén att starta ett Instagramkonto med samma namn. En uttrycksform som ställde dem inför nya utmaningar.
– Teater är ju en så långsam process. När du jobbar med Instagram vaknar du på morgonen, har en idé, producerar den och sedan möter du publiken på eftermiddagen. Det var helt omvälvande, säger Conny Petersén.
Det kunde vara frustrerande med det korta formatet, men samtidigt nyttigt att skala bort de mellanrum som annars finns i teater, tycker de.
I scenshowen om Ken Akter har de hämtat mycket stoff från sitt Instagramkonto.
Ken Akter spelas av Lina Petersén.
– Han är vad man kallar en mansbebis, berättar hon.
Att rollen görs av en kvinna tycker duon ger dem större frihet, men det kan också uppfattas som mer provocerande.
– Jag får ofta frågor om det, i fall män blir arga. Jag tror inte det är samma sak om en man spelar en kvinna, att det uppfattas så hotfullt, säger hon.
Utan pardon driver de i sketcherna med stereotypa mansroller. De kan till exempel lyfta ursäkter som manliga kändisar har gett i media efter att ha begått sexuella övergrepp och skruva dem flera varv.
– Vi vill hellre driva med sättet de förklarar sig på, hur de förminskar och bagatelliserar ett dåligt beteende, än själva beteendet i sig, säger Conny Petersén.
Efter att ha drivit med programledaren Paulo Roberto och sexköpsskandalen exploderade kontot som idag har 39 000 följare.
De har också en annan specialitet.
– Mot den feministiska rörelsen finns det en väldigt tydlig antifeminism. Vi driver mycket med själva motståndet och sättet att förminska de feministiska frågorna, förklarar Conny Petersén.
Tack vare sitt Instagramkonto har de en trogen publik runtom i Sverige som nu kommer för att se dem live. På Lillan var det fullsatt och mer än 90 procent kvinnor.
Efter att ha sett showen går det inte att komma ifrån att det känns ganska – svart. Hur tänker ni om det?
– Ja, men absolut. Det är ju det. Det vi får höra mycket är att det är förlösande att göra humor om det som faktiskt är väldigt svart och väldigt tragiskt, säger Lina Petersén.