Persbrandt och Endre glimrar i Dödsdansen

Stefan Larssons manusbearbetning och avskalade regi med tre ur den svenska skĂ„despelareliten. Ärligt. Det Ă€r svĂ„rt att det blir fel eller trĂ„kigt.

Lysande. Mikael Persbrandt och Lena Endre fullstÀndigt lyser som det dysfunktionella paret i Strindbergs pjÀs "Dödsdansen".

Lysande. Mikael Persbrandt och Lena Endre fullstÀndigt lyser som det dysfunktionella paret i Strindbergs pjÀs "Dödsdansen".

Foto: Fotograf saknas!

Teater2016-04-26 13:02

För nÀr Mikael Persbrandt, Lena Endre och Thomas Hanzon ger röst och gestaltning Ät tre stackare till mÀnniskor, kan man inte lÄta bli att tÀnka pÄ ett av Strindbergs mest berömda citat: "Det Àr synd om mÀnniskorna".

Ja, August Strindbergs relationsdrama "Dödsdansen" kÀnns överraskande aktuell och samtida, bortsett frÄn gammeldags titlar, i Maximteaterns uppsÀttning som vid sin nypremiÀr gÀstspelade i LuleÄ pÄ mÄndagskvÀllen.

Platsen Àr en isolerad befÀstningö lÄngt ute i skÀrgÄrden. HÀr framlever artillerikapten Edgar (Mikael Persbrandt) och hans fru, före detta skÄdespelerskan Alice (Lena Endre), sina liv i en sorts sjÀlvvald isolering,

instÀngda i ett dysfunktionellt Àktenskap. De Àr nÀrmast varandras fÄngvaktare. Samtal Äterupprepas. Elakheterna flödar. Och nÀr Kurt (Thomas Hanzon), en slÀkting frÄn Amerika kommer pÄ besök blottlÀggs den bitterhet mellan makarna som byggts upp under 25 Är.

Det Àr klaustrofobiskt. Replikskiftena, fyllda av gift, kryper in under skinnet. Och utan den humor som Stefan Larsson kryddat förestÀllningen med skulle det nÀrmast varit outhÀrdligt, nÀr hat serveras morgon, middag, kvÀll. NÄgon mat finns inte, möjligtvis dryck. Till och med barnen har de skickat bort, indragna i makarnas konflikt blev familjen till ett politiskt slagfÀlt. Antingen Àr du med mig eller mot mig.

Thomas Hanzons karaktÀr, Kurt, Àr som sagts förlösaren av bitterheten. Likaren, den som stÀller de frÄgor vi i publiken undrar över. Varför stanna kvar i ett misslyckat Àktenskap? Vad binder dessa tvÄ samman? Kan man skylla pÄ sin partner för en förlorad karriÀr? Tidlösa frÄgestÀllningar om relationers bÀrkraftighet, eget ansvar, egentligen livet sjÀlvt.

Mikael Persbrandt Àr glimrande som den manipulative och ganska osympatiska Edgar. Varför gör han sÄ mycket film nÀr det Àr pÄ teaterscenen han kommer till sin rÀtt? Detsamma kan sÀgas om Lena Endre. Det rÀcker med att de stÀller sig pÄ scenen sÄ hÀnder nÄgot. Och nÀr slutligen en bruten Edgar lÄter lögner falla och för en gÄng skull möjligen ser verkligheten i sin nakenhet vibrerar scenrummet och förestÀllningens sentens synliggörs.

"Jag har diktat om livet och omgivningen", erkÀnner Edgar.

Och sjÀlvbedrÀgeriet Àr aldrig sÄ tydligt som vid förestÀllningens slut och makarna ligger omslingrade. Allt börjar om. Dödsdansen fortsÀtter...

Mest lÀst

Tunga beskedet: Konkurs drabbar 65 anstÀllda

Kalla bryter med landslaget

MisstÀnkt terrorhot mot Sverige

Roger Rönnberg: "Jag tror inte LuleÄ vill ha tillbaka mig"

Kuriren rekommenderar

LÀs mer: De hade högst inkomst i din kommun.

LĂ€s mer: Allt om silly season

LÀs mer: Lista över brotten i din kommun under 2015.

Kuriren listar: Krama, ligga och korva – har du koll pĂ„ lĂ€nets orter?

LÀs mer: Vilka regler gÀller för dig och din cykel?

LĂ€s mer: HĂ€r hittar du samtliga fastighetsaffĂ€rer 

LĂ€s mer: VĂ€rldskĂ€ndisarnas udda besök i Norrbotten. 

LĂ€s mer: 14 personer du inte visste Ă€r frĂ„n Norrbotten 

Kuriren listar: 11 produkter som du alltid kommer hem med frÄn Ikea

LÀs mer: KÀndisar som hÄller pÄ LuleÄ Hockey

LĂ€s mer: Hockeybloggen

Teater

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!