Allt talar för Norrbotniabanan, men ÀndÄ inte

Beskedet Àr glÀdjande, men projektet Àr inte i hamn.

NÀr pengarna Àr pÄ plats kan vi vara sÀkra pÄ Norrbotniabanan. Innan dess Àr det sunt att fortsÀtta försöka driva projektet framÄt med fortsatt intensitet.

NÀr pengarna Àr pÄ plats kan vi vara sÀkra pÄ Norrbotniabanan. Innan dess Àr det sunt att fortsÀtta försöka driva projektet framÄt med fortsatt intensitet.

Foto: Roland S Lundström/Montage

Ledare2021-07-29 05:00
Detta Àr en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr oberoende moderat.

I gÄr meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen kommer fatta beslut om att hela Norrbotniabanan ska byggas och ingÄ i regeringens plan för infrastruktur. Beslutet kommer tas av regeringen i dag. Konkret innebÀr det att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att planera strÀckan SkellefteÄ-LuleÄ.

Norrbotniabanan har dragits i lÄngbÀnk i över 20 Är. Beskeden har stÀndigt varit att det inte finns nÄgra besked, eller att beslut skjuts pÄ tiden, men att ambitionen finns dÀr. En sund skepsis Àr dÀrför rimlig. Men det förtar inte det faktum att det hÀr beskedet Àr det mest konkreta pÄ lÀnge. Det ger Ätminstone lite hopp.

Projektet Àr viktigt för Norrbotten. Det rÄder ingen tvekan om saken, Àven om södra Sverige inte alltid förstÄtt behovet. Med alla investeringar i miljardklassen stÄr Norrbotten inför en industriell revolution.

Infrastruktur Àr en förutsÀttning för tillvÀxt, framför allt i norra Sverige. LKAB, Boliden, SSAB och Svea Skog har arbetat för att Norrbotniabanan ska byggas och har uppvaktade bÄde regeringen och Trafikverket. StrÀckan kommer gynna godstrafiken och minska sÄrbarheten.

Problemet att sÀkra kompetent arbetskraft kommer inte bli mindre i framtiden. Att det kommer bli lÀttare att resa mellan LuleÄ och södra Sverige Àr vÀl en fin bonus, men den verkliga vinsten Àr att arbetsmarknaderna i norra Sverige kan integreras pÄ ett effektivt sÀtt. Förutom att det kommer bli lÀttare att bo pÄ en ort och jobba pÄ en annan kommer det ocksÄ leda till en mer differentierad arbetsmarknad som Àr mindre sÄrbar.

Men det Àr en kostsam investering och gÄrdagens besked lÀmnade mycket att önska i frÄga om finansiering. Först 2022 tar riksdagen beslut om den kommande infrastrukturplanen. Innan dess befinner sig fortfarande Norrbotniabanan pÄ planeringsstadiet.

De senaste Ă„ren har regeringen fokuserat pĂ„ nya stambanor för höghastighetstĂ„g i södra Sverige. Det berĂ€knas kosta 300 miljarder kronor, men enligt Trafikverket Ă€r berĂ€kningarna mycket osĂ€kra. Det Ă€r sannolikt att det kommer bli dyrare Ă€n sĂ„. Dessutom finns ett stort eftersatt underhĂ„ll av befintlig infrastruktur som behöver Ă„tgĂ€rdas. 

I februari varnade den tidigare S-ministern Helene Hellmark Knutsson, nu landshövding i VÀsterbotten, att planeringen av Norrbotniabanan riskerade att lÀggas pÄ is om det inte tillfördes mer resurser, trots att Löfven med pompa och stÄt tog första spadtaget i UmeÄ redan 2018.

Det finns en risk att andra projekt i slutĂ€ndan trĂ€nger ut Norrbotniabanan. Det fĂ„r inte hĂ€nda. Ännu krĂ€vs det mycket vilja för att blott 27 mil jĂ€rnvĂ€g ska bli verklighet.