Men först att lÀggas ned blir VÀsterÄs flygplats, efter att Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet i kommunen kommit överens om beslutet. SjÀlva nedlÀggningen kommer att dröja nÄgra Är, men kommunen har fullt förstÄeligt tröttnat pÄ förlusterna.
Till skillnad frÄn mÄnga andra regionala flygplatser, som inte Àgs av staten, har VÀsterÄs i dag bara flyglinjer utomlands, till Storbritannien och Spanien. NÀrheten till Arlanda och goda förbindelser med tÄg gör att förlusten av flygplatsen inte blir fullt sÄ stor som pÄ orterna dÀr alternativen till flyget Àr betydligt sÀmre.
Vad vÀrre Àr försvinner med nedlÀggningen inte bara möjligheten till solsemester eller affÀrsförbindelser. Om flygplatsen helt tas ur bruk förloras ocksÄ en bas för ambulansflyg, landets största flygskola och den landningsbana som anvÀndes flitigt av italienska brandflyg under skogsbranden i VÀstmanland 2014. VÀrt att notera Àr ocksÄ att flygplatsen som lÀggs ned inte hör till en mindre ort, som vi Àr vana vid, utan tvÀrtom till den ledande regionstaden som borde ha gynnats av urbaniseringen.
Det Àr dock svÄrt för en kommun att fortsÀtta stödja en verksamhet som inte klarat av att nÄ Àgarkravet pÄ maximalt 20 miljoner kronor i underskott 2019. För landet som helhet Àr förlusten heller inte lika förödande som den hade varit för andra regionala flygplatser som dessutom behövs för inrikes resor. Men icke desto mindre Àr nedlÀggningen i VÀsterÄs en förlust som drabbar lÄngt fler Àn en enskild kommun. NÀr mÄngfalden av flygplatser sjunker gör motstÄndskraften, i synnerhet kring huvudstaden, detsamma.
NedlÀggningen i VÀsterÄs kan ocksÄ vara illavarslande för fler regionala flygplatser. Sett till passagerarantal var VÀsterÄs förluster mellan 2018 och 2019 relativt smÄ, jÀmfört med mÄnga andra. Flygplatserna i exempelvis Jönköping, Karlstad och TrollhÀttan-VÀnersborg har upplevt betydligt större minskning av passagerare under samma period, av olika skÀl. DÀrtill har VÀsterÄs flygplats visserligen haft effektivitetsproblem, men nog finns risken att fler behöver ge sig för flygskatt, flygskam och indragna flyglinjer.
Det Àr bÄde praktiskt och kostnadseffektivt att ha flygplatser som stÄr beredda för ambulans- och brandflyg, samt försvaret, och som under tiden kan anvÀndas för kommersiellt flyg. Men om flygplatserna inte bÀr sina kostnader och hotas av nedlÀggning kan det finnas anledning för staten att se över om de bör rÀddas, inte minst av beredskapsskÀl.
VÀsterÄs flygplats innebÀr inte den största möjliga förlusten. Men nu finns det god anledning att, nÀr nedlÀggningen vÀl sker, se över vad konsekvenserna blir. Oavsett hur goda alternativen Àr kan det aldrig vara positivt att gÄ miste om ett kommunikationsmedel.
En landningsbana har gÄtt förlorad
Bland Sveriges regionala flygplatser har mÄnga drabbats av stora förluster de senaste Ären.
NÀr VÀsterÄs flygplats tas ur bruk försvinner möjligheten att anvÀnda den för mÄnga ÀndamÄl. HÀr ses svenska trupper borda ett plan till Afghanistan pÄ VÀsterÄs flygplats 2009.
Foto: Per groth / TT /
Detta Àr en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr oberoende moderat.