Det kan bäst beskrivas som en informell dialog med regeringen innan den formella processen – som i värsta fall slutar med att landet stäms inför EU-domstolen.
Nu gick det inte så långt. Parallellt med pilotärendet mot Sverige arbetade EU-kommissionen med en uppdatering av körkortsdirektivet. I detta föreslog man en helt ny körkortskategori för a-traktorer. Enligt förslaget skulle 16-åringar, efter teoriprov och uppkörning, få köra a-traktorer upp till 2,5 ton. I gengäld skulle maxhastigheten höjas till 45 km/h.
Trots allmogens kritik mot främst höjd åldersgräns sade den svenska regeringen ja till förslaget. Lyckligtvis var flera svenska EU-parlamentariker inne på en annan linje. ”Vi moderater accepterar inte att EU försvårar för A-traktorerna. Vi står upp för svenska ungdomars rätt att köra epa”, dundrade Tomas Tobé (M). Centerns Emma Wiesner var inne på samma linje. Miljöpartisten Jakob Dalunde menade dock att ”det är mest poserande, signalpolitik för de svenska väljarna”.
Dalundes fingertoppskänsla för svensk politik till trots gjorde parlamentarikerna Johan Danielsson (S) och Tomas Tobé, ett gemensamt försök att få behålla 15-årsgränsen. Och det verkar som att de lyckats. ”Vi har skaffat oss ett kraftfullt stöd i EU-parlamentet i och med Moderaternas partigrupp och Socialdemokraternas partigrupp”, säger Tobé till DN (25/3).
”Man ska inte underskatta den här frågan. Det spelar stor roll för mångas frihet, för många föräldrar på landsbygden. Och jag tycker att det här är en vettig kompromiss, att bibehålla den svenska åldersgränsen men stärka säkerheten genom krav på riktiga körkortsprov”, säger Danielsson till tidningen. Tobé inflikar att han aldrig trodde att han skulle lägga så många arbetstimmar på en sådan här förändring. ”Men det har varit värt det”.
Det är mycket bra om vi får behålla 15-årsgränsen. A-traktorn inte bara ett fordon – det är frihet och självständighet. Med långa avstånd och få bussar är a-traktorn för många det enda rimliga sättet att ta sig till skolan, jobbet eller vännerna. Likaså i mer befolkade områden där otrygg kollektivtrafik tvingar unga till andra färdsätt.
Det här visar hur A-traktorn verkligen är en symbol för frihet, ansvar och gemenskap – till och med över partigränserna och mellan stad och land. Fortsatt 15-årsgräns är en vinst för inte bara för dagens unga, utan för en livsstil som förtjänar att leva vidare.