Ett land som inte Àr lockande, men som gÄr att fly till undan verklig fara. NÀr den parlamentariska kommittén, som tillsattes 2019 och bestÄr av riksdagsledamöter och experter, utformar en hÄllbar framtida migrationspolitik krÀvs svÄra avvÀgningar. Redan nu finns dock preliminÀra riktningar pÄ bordet, och situationen vid den grekiska grÀnsen bidrar med en tydlig indikation pÄ vad som behöver göras.
Den kanske viktigaste egenskapen som Sveriges framtida migrationspolitik behöver ha Àr tydlighet, inte minst för de mÀnniskor som vill ta sig hit för att söka asyl. Alla behöver pÄ förhand förstÄ vad de kan och inte kan vÀnta sig av svenska myndigheter, och vad Sverige förvÀntar sig av dem. DessvÀrre Àr de förslag som nu ligger pÄ migrationskommitténs bord varken klargörande eller stringenta.
Enligt de förslag som TT (4/3) har tagit del av ska huvudregeln vara tidsbegrÀnsade uppehÄllstillstÄnd, vilket i sig Àr rimligt. Men hur lÄng tid uppehÄllstillstÄnden ska gÀlla varierar beroende pÄ om personen Àr flykting eller sÄ kallad alternativt skyddsbehövande, samt om det Àr första, andra eller tredje beslutstillfÀllet. Det enda som tydligt framgÄr för den asylsökande Àr att det alltid tycks finnas en chans till att fÄ stanna, vilket mest lÀr skapa en Àngslig och skadlig handlingsförlamning.
DĂ€rtill kommer krav pĂ„ kunskaper i svenska och hur samhĂ€llet fungerar för att till slut fĂ„ permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd. Ăven vid tillfĂ€lliga uppehĂ„llstillstĂ„nd ska det dock finnas rĂ€tt till anhöriginvandring. DĂ„ gĂ€ller i regel försörjningskrav för de familjemedlemmar som ska fĂ„ komma till Sverige, med undantag för om personen som fĂ„tt uppehĂ„llstillstĂ„nd i Sverige Ă€r ett barn.
HÀr finns viktiga element, som tydliga krav pÄ försörjning, men ocksÄ de blir förvirrande i sÀllskap med flera undantag. Dessutom öppnar förslagen för familjer att skicka barn pÄ farliga vÀgar till Sverige, sÄ kallade ankarbarn, för att sedan fÄ komma efter som anhöriginvandrare.
Vi behöver ha asylregler utan onödiga sÄ kallade pull-faktorer, för att inte locka mÀnniskor till Sverige av andra anledningar Àn att söka skydd. Men det krÀver ett system utan omfattande undantag. DÀrtill behöver migrationskommittén se över rÀtten till vÀlfÀrdsförmÄner, som utgör den kanske största pull-faktorn. TillgÄng till mÀngder av bidrag och vÄrd Àr knappast en förutsÀttning för att skyddas frÄn krig eller förföljelse i hemlandet.
Asylsystemet Àr inte till för att hjÀlpa fattiga mÀnniskor till en bÀttre tillvaro. Om vi inte Àr noggranna med det kommer resurserna inte att rÀcka till mÀnniskor som Àr i verklig fara i hemlandet. Migrationskommittén mÄste se till att asylreglerna tydligt följer det syftet. Den har till augusti pÄ sig att gallra bland undantagen och begrÀnsa vÀlfÀrdsförmÄnerna.
Inga fler migrationsmisstag
Den parlamentariska kommittén har fram till 15 augusti pÄ sig att ta fram ett förslag pÄ en ny migrationspolitik.
NÀr den parlamentariska kommittén, tillsatt av justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) (t.v.), ska ta fram en ny migrationspolitik mÄste svÄra övervÀgningar göras.
Foto: Hossein Salmazadeh/TT
Detta Àr en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr oberoende moderat.