Inga höghastighetsbanor är ett rejält glädjebesked

"Prisa Gud! Här kommer skatteåterbäringen." Så sade munken broder Tuck i Disneys klassiker Robin Hood från 1973.

Att stoppa höghastighetsbanorna är att stoppa statlig pengabränning.

Att stoppa höghastighetsbanorna är att stoppa statlig pengabränning.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ledare2022-10-05 05:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Då handlade det förstås om att befria pengar som genom drakonisk och orättfärdig skattindrivning funnit sin väg till majestätets boning. Så är det för all del inte nu. Detta är faktiskt ännu bättre.

I måndags kväll kom nyheten att den förhoppningsvis snart tillträdande regeringen har enats i motståndet mot höghastighetsbanan. Det vill säga Miljöpartiets och Socialdemokraternas prestigeprojekt som för några ynka hundratals miljarder kronor skulle förbättra kommunikationerna marginellt mellan de stora orter i landet där de faktiskt redan fungerar över lag hyggligt.

Av allt att döma handlar det om ett vansinnesprojekt som inte går att räkna hem och vars miljömässiga vinster också är tämligen flyktiga i jämförelse med att underhålla och vid behov bygga ut det befintliga järnvägsnätet. Inte heller tidsvinsterna för de relativt korta resorna har visat sig vara mycket att skriva hem om.

För den här typen av projekt gäller visserligen att om de har fortskridit tillräckligt långt är det oansvarigt att stoppa dem. Det skulle helt enkelt vara att kasta pengar i sjön. Så är dock inte fallet med höghastighetsbanorna. Visst hade det varit bättre om projektet aldrig hade sett dagens ljus, men arbetet med dem är ännu i sin absoluta linda. Det har knappt inträtt i det faktiska planeringsstadiet.

Det är fortfarande över två decennier kvar tills de i bästa fall skulle vara klara. Beräkningen är att tåg skulle kunna börja köra på dem tidigast 2045. Precis som det är naivt att tro att projektet inte skulle överskrida sin budget är det också blåögt att tro att tidsramen skulle hållas alltför exakt.

Det är med andra ord ett utmärkt tillfälle att stänga ned det här projektet vars gigantiska kostnader inte bara riskerar utan närmast garanterat att konkurrera andra betydligt mer behövliga infrastruktursatsningar såsom Norrbotniabanan och vanligt hederligt vägunderhåll.

Att likt broder Tuck och Robin Hood och deras glada gäng stjäla tillbaka pengar från staten är förstås av godo i en sådan situation. Men att kunna stoppa staten från att tillskansa sig medlen från början är betydligt bättre. Och det är vad det innebär att ge höghastighetsbanorna silkessnöret. Det är stoppa staten från att belåna medborgarna för att genomföra ett politiskt prestigeprojekt utan verklighetsförankring. 

Beskedet från M, KD, L och SD är bra för alla och bör välkomnas och snudd på firas.