Förslaget som nyligen skickades till riksdagen, innebÀr att förmÄnsvÀrdet för bilar höjs med omkring 25 procent frÄn den 1 juli. Detta dÄ dagens schablonberÀkning inte tar med rÀntekostnader för lÄn, och anses underskatta vÀrdeminskningen. DÄ Àr det billigare att ha bil som förmÄn frÄn arbetsgivaren Àn att Àga bil privat.
I sig Àr det förstÄs rimligt att skattesystemet inte premierar vissa nyttjandeformer framför andra. FrÄgan Àr dock om regeringens siffror stÀmmer.
Skattebetalarnas förening har till exempel varnat för att höjningen riskerar att göra förmÄnsbilar dyrare Àn Àgda och leasade bilar. Detta eftersom regeringen rÀknar med för hög kalkylrÀnta och för lÄga andrahandpriser. DÀrtill tycks finansdepartementet inte alls ha jÀmfört med kostnaderna för att leasa, trots att det utgör nÀstan hÀlften av privatbilsmarknaden.
Men Àven om förmÄnsbilar i nulÀget Àr billigare kan det knappast betraktas som nÄgot slags oskÀlig premie. SÀrskilt pÄ landsbygden, dÀr det varken gÄr tunnelbana eller buss en gÄng i kvarten, Àr bilen nödvÀndig bÄde i jobbet och privat. Eftersom det handlar om lÄnga strÀckor och laddstationerna Àr fÄ, mÄste bilarna Àn sÄ lÀnge tankas med bensin eller diesel.
ĂndĂ„ fortsĂ€tter regeringen att bestraffa bilĂ€gare. I april kommer exempelvis skatten pĂ„ fossildrivna bilar höjas igen dĂ„ bonus-malussystemet utökas ytterligare. I det lĂ€get skulle billigare förmĂ„nsbilar fungera som kompensation för dem som redan missgynnas av regeringens storstadscentrerade miljöpolitik.
Till rÄga pÄ allt Àr inte ens klimatvinsten uppenbar. FörmÄnsbilar utgör i dag omkring en tredjedel av alla nyförsÀljningar, men det lÀr inte bestÄ nÀr kostnaderna ökar. Eftersom nya bilar generellt sett Àr mer miljövÀnliga skulle det inte vara en framgÄng om fler företag i stÀllet anvÀnder Àldre men billigare bilar.
Detta Ă€r pikant för eldrivna bilar och hybrider, vilka ocksĂ„ kommer drabbas av höjningen. I vissa fall berĂ€knas priset öka med sĂ„ mycket som 70â90 procent jĂ€mfört med i fjol (Dagens PS 20/1). FörmĂ„nsbilar utgör en Ă€nnu större del av nybilsmarknaden för laddbara bilar, sĂ„ en skattehöjning för just förmĂ„nsbilar riskerar att fördröja omstĂ€llningen till en eldriven fordonsflotta.
Regeringens miljöpolitik bygger pÄ osÀkra siffror utan tydliga resultat. Och som vanligt fÄr landsbygden betala för regeringens missriktade klimatambitioner.