Förare som haft b-körkort i minst två år ska kunna ges undantag från körkortslagen och få framföra lätta lastbilar vars totalvikt överstiger 3500 kg men inte 4250 kg och som drivs med el eller vätgas. Detta gäller bara transportbilar. Inte husbilar.
Det är ingen dålig idé. Viktiga, ofta avgörande, parametrar för fordon som används yrkesmässigt är räckvidd och lastkapacitet. Två punkter där elbilar nästan alltid är sämre. En nöjaktig räckvidd innebär större batterier, vilka stjäl lastkapacitet. En elbil med tillräcklig räckvidd kan alltså inte lasta lika mycket som en dieselbil, vilket hindrar elektrifieringen av den del av transportsektorn där en sådan trots allt förefaller vara lättast.
Att stora företag med klimatprofil kan köpa ändamålsenliga transportbilar innebär dessutom bättre utbud på begagnatmarknaden. Till såväl mindre företags som klimatets fromma.
Då det finns ett politiskt intresse av att få in fler elbilar i transportsektorn medger EU:s körkortsdirektiv höjd totalvikt för lätta lastbilar som drivs med el eller vätgas. Gränsen för dessa är 4250 kg för b-körkort förutsatt att föraren haft körkort i minst två år. Alltså samma statuter som för det försök regeringen nu gett order om.
Detta hade redan kunnat vara i gång här också om inte Transportstyrelsen i slutet av år 2021 sade nej. Myndigheten menade då att det var för krångligt. Körkortsdirektivets undantag säger nämligen att den eldrivna bilens ökade totalvikt ska motsvara den ökade vikt batteriet innebär, och att lastkapaciteten för en elbil med 4250 kg totalvikt inte är större än för en fossildriven liknande bil vars totalvikt är 3500 kg. Eftersom Transportstyrelsen inte kunde kontrollera detta skulle direktivet inte implementeras fullt ut. I stället ville Transportstyrelsen se en internationell överenskommelse i FN.
Det är tröttsamt hur svenska myndigheter, och ibland departement, inte vill implementera valda delar av EU-direktiv eller hittar på egna tolkningar och regler. Vi har sett det i bland annat artskyddsförordningen, industriutsläppsdirektivet, upphandlingsdirektivet och djurskyddslagen och vi ser det fortfarande i vapendirektivet. Det är därför bra att regeringen sätter ner foten mot Transportstyrelsens försök att överimplementera EU:s körkortsdirektiv bakvägen genom att inte implementera undantagen. En from förhoppning är att så sker i fler frågor.