Egentligen borde uttalandet inte kunna skapa nÄgon större debatt. Det Àr Äterkommande beskrivet hur muslimska fundamentalister pÄverkar livet för mÀnniskor i utsatta omrÄden, till exempel genom att agera moralpolis och försöka styra hur andra ska klÀ eller föra sig. LikasÄ finns det Ätskilliga exempel pÄ hur imamer verksamma i Sverige har anvÀnt sina predikningar för att sprida Äsikter som strider mot grundlÀggande vÀrderingar om jÀmlikhet och mÀnniskovÀrde.
ĂndĂ„ utlöste Ebba Busch inlĂ€gg en kanonad av ovett frĂ„n den politiska vĂ€nstern. VĂ€nstertidskriften ETC menade i en ledare att Busch sysslade med att âhetsa mot muslimerâ. Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg undrade i en kommentar pĂ„ Busch utspel vad som skulle finnas kvar av det âanstĂ€ndiga och goda Sverigeâ om partier som KD och SD fortsĂ€tter sina âangrepp pĂ„ muslimerâ.
S-debattören Carl Melin skrev att âDe flesta muslimer i Sverige Ă€r mindre religiöst extrema Ă€n Livets Ord-are som Ebba Buschâ. Tidigare ministern Annika StrandhĂ€ll (S) körde pĂ„ samma spĂ„r nĂ€r hon skrev om Ebba Busch uttalande: âska vi prata om extrema religiösa uttryck finns det mĂ„nga som har synpunkter pĂ„ Livets ord som hon Ă€r uppvĂ€xt iâ.
Detta Àr nÄgot som tillhör det mest utmÀrkande men samtidigt besynnerliga i vÄr samtids politiska debatt; nÀmligen att socialdemokratiska opinionsbildare attackerar den som sÀger nÄgot negativt om islam och muslimer, Àven nÀr kritiken helt tydligt bara rör avarter och totalitÀra former av religionen.
Vi Àr sÄ vana vid att se det att vi har slutat tÀnka pÄ det. Men egentligen borde en progressiv socialdemokrati snarare vara pÄ kollissionskurs med en förtryckande islamism. Ta bara frÄgor som religionens roll i uppfostran, makten över lokalsamhÀllet eller kvinnors och mÀns jÀmstÀlldhet. Friktionsytorna borde vara stora.
ĂndĂ„ gĂ„r företrĂ€dare för den demokratiska vĂ€nstern och Socialdemokraterna ideligen ut och försvarar islamism. Ofta genom att brĂ€nnmĂ€rka dem som vĂ„gar yppa kritik. Kalla kritiken för hets och ifrĂ„gasĂ€tta motiven. Eller genom att relativisera â till exempel genom att jĂ€mföra islamism med svensk frikyrklighet.
DÀrmed suddar man ocksÄ ut den viktiga distinktionen mellan muslimer i allmÀnhet och de förtryckande strukturer som Ebba Busch pratar om. Om det handlar om att sÀkra muslimska röster Àr det en farlig strategi som Socialdemokraterna vÀljer.