Kinesiska elbilar har under de senaste åren översvämmat den europeiska marknaden och är omkring 20 procent billigare. Detta beror till viss del på stora statliga subventioner som snedvrider konkurrensen och riskerar att driva europeiska biltillverkare i konkurs. Europeiska ledare måste sätta hårt mot hårt och säkerställa en rättvis konkurrens. Volvo ska inte behöva konkurrera mot företag som finansieras och backas upp av den kinesiska staten.
Den europeiska bilindustrin har med några få undantag stått sig relativt väl under de senaste årtiondenas ekonomiska strukturomvandling, där mycket av varvsindustrin och annan tillverkningsindustri utlokaliserats från Europa till Asien. Trots detta är det Kinas som, med undantag för Tesla, i dag dominerar den framväxande elbilsmarknaden.
Redan 2023 stod kinesiska elbilar för runt 8 av 13,7 miljoner nyregistrerade elbilar globalt. Detta beror inte enbart på den benhårda konkurrensen i Kina, utan kan tillskrivas ett omfattande statligt stöd och subventioner. China Dialogue, en ideell organisation i London med fokus på miljö, uppskattar att de kinesiska statliga subventionerna och skatterabatterna till elbilsindustrin uppgick till 300 miljarder kronor mellan 2009 och 2022. Konsultbolaget Alixpartners uppskattar däremot stödet till hisnande 600 miljarder kronor, och det bara mellan 2016 och 2022.
Liknande statliga subventioner till kinesiska företag som tillverkar solpaneler har under de senaste 15 åren i praktiken utraderat den europeiska konkurrensen. Något som bör tjäna som ett varnande exempel för den europeiska fordonsindustrin.
Intressant i sammanhanget är dock att Volvo trots den pressade situationen står fast vid sin ambition om full elektrifiering, till skillnad från stora delar av bilindustrin i Japan. Många av landets biltillverkare har valt att gå emot strömmen och lagt stora delar av sina tidigare elbilsplaner på is. Exempelvis förespråkar Toyotas tidigare vd och nuvarande styrelseordförande i stället en "multi-energi-strategi", med parallell utveckling av hybrider, vätgasdrivna motorer och den klassiska förbränningsmotorn. Det som ofta kallas att inte lägga alla ägg i samma korg.
Man får hoppas att också ledningen för Volvo, likt Toyotas, har i åtanke att de till skillnad från kinesiska bilföretag inte är bundna av politiska direktiv som pekar ut en specifik teknik som den enda önskvärda.