Betygen behöver skyddas mot ökande AI-fusk

Nyligen fick Sveriges grundskole- och gymnasieelever sina betyg. Förhoppningsvis var detta sista gången betygen påverkades av AI-fusket.

AI-utvecklingen har nått den punkt där hemskrivna inlämningar inte längre är lämpliga som bedömningsunderlag.

AI-utvecklingen har nått den punkt där hemskrivna inlämningar inte längre är lämpliga som bedömningsunderlag.

Foto: Michael Dwyer/AP/TT

Ledare2025-07-06 00:01
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) pågår i rasande takt. När alltmer avancerade AI-modeller lanseras växer såväl teknikens användningsområden som AI-företagens energibehov. Microsofts köp av det gamla Three Mile Island-kärnkraftsverket för att producera el till sina datacenter är en tillväxtprognos i sig.

Trots snabb utveckling har skolan varit långsam med att anpassa sig efter möjligheter och risker med AI. I Skolverkets rapport ”Artificiell intelligens i undervisningen” framgår en passiv inställning till AI inom lärarkåren. Trots en viss användning inom exempelvis lektionsplanering beskrivs nyttjandet av AI-tjänster som begränsad. Över lag hade lärarna en avvaktande inställning till tekniken, och efterfrågade mer fortbildning kring hur AI ska användas och kontrolleras i undervisningen.

Desto större AI-entusiasm syns bland Sveriges elever, som har blivit skickliga på att använda tekniken för att fuska. När Dagens Nyheter nyligen intervjuade gymnasieelever kring deras Chat GPT-mygel uppvisade de en hög teknisk nivå och stor uppfinningsrikedom. Ungdomarna använde allt från funktioner som gör AI-genererade texter mer mänskliga till upplägg för att undkomma lärarnas egna AI-granskningar.

Det är tydligt att skolans AI-engagemang måste öka. Enligt läroplanerna ska skolan bygga elevernas digitala kompetens, och här är AI en naturlig del. Dessutom går dagens elever in i ett arbetsliv som till allt högre grad kommer att präglas av tekniken. Att utesluta AI ur skolan är inte ett alternativ.

Den nuvarande ordningen är inte rimlig. Att skolan har öppet hus för AI-plagiat har en demoraliserande effekt på ärliga elever. Varför slita när andra kan få bättre betyg med hjälp av Chat GPT? Detta behöver åtgärdas.

Den övergripande lösningen blir att avgränsa AI-användningen. AI ska absolut förekomma i undervisningen, exempelvis för kunskapsinhämtning, generering av individanpassade uppgifter, och som samtalspartner för språkundervisning. Personliga AI-assistenter har dessutom haft lovande effekter på svaga elevers matematikstudier.

Men i prövningsmomenten måste AI uteslutas. AI-utvecklingen har nått den punkt där hemskrivna inlämningar inte längre är lämpliga som bedömningsunderlag. Betygen måste framöver baseras på klassrumsuppgifter och salstentor, helst skrivna på papper och penna. Elevens kråkfötter må vara svåra att läsa, men om vem som skrev dem råder det inget tvivel.