Spanskan borde tas bort i grundskolan

Inför sjätte klass väljer svenska grundskoleelever ett så kallat modernt språk. På de flesta skolor erbjuds tre val: tyska, franska och spanska. 

¡Me gustaría una cerveza con mi paella, por favor! Det är inte fel att kunna lite spanska på semestern, men det är av begränsad faktisk nytta.

¡Me gustaría una cerveza con mi paella, por favor! Det är inte fel att kunna lite spanska på semestern, men det är av begränsad faktisk nytta.

Foto: Pixabay

Ledare2025-06-13 09:59
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Men även kinesiska, ryska och till och med japanska förekommer ibland som valmöjligheter. Att eleven själv får välja mellan många språk kan vid första anblick uppfattas som någonting positivt, men riskerar i praktiken att urvattna betydelsen och nyttan av att lära sig ett tredje språk. Valmöjligheten i grundskolan bör därför begränsas till att endast omfatta tyska eller franska. De språk man har störst möjlighet att få nytta av.

Visst, spanska är ett världsspråk med runt 500 miljoner talare. Över 90 procent av dessa bor däremot på andra sidan Atlanten i Latinamerika. Den svenska exporten till hela regionen uppgår till blygsamma två procent av Sveriges totala export. En ungefär lika stor andel gick därutöver till Spanien. Visserligen är det trevligt att kunna beställa på spanska när man är nere på semester på den spanska solkusten, men det är också språkkunskaper med begränsad tillämpning i arbetslivet.

I kontrast ligger Tyskland bara en kort färjetur bort. Landet är Sveriges viktigaste handelspartner och destination för tio procent av den svenska exporten. Nästan 17 procent av den svenska importen sker också från Tyskland. Utöver den geografiska närheten och den ekonomiska betydelsen är dessutom det tyska språket likt det svenska. Detta bäddar för lättförvärvade språkkunskaper med stor potentiell användning i arbetslivet. Från mitten av 1800-talet till andra världskrigets slut var det också av dessa skäl som tyska var det första främmande språk som svenska elever fick lära sig.

Och trots att Frankrikes ekonomiska betydelse för Sverige är mindre än Tysklands är landet en av EU:s tungviktare. Förutom att vara arbetsspråk i både EU och FN är franskan även väl använt i andra diplomatiska sammanhang och gångbart i stora delar av Afrika – som faktiskt ligger betydligt närmare Sverige än Latinamerika.

Antalet undervisningstimmar är begränsat och kunskaper i tyska eller franska har större möjlighet att vara till nytta i ett framtida arbetsliv än kunskaper i spanska. Därför bör också tyska och franska vara de två språk som prioriteras och erbjuds i grundskolan, innan det eventuellt kan tillkomma fler språkval i gymnasieskolan för de som så önskar. Grundskolans uppgift måste vara att prioritera kunskaper som eleverna får nytta av, inte att lära ut fraser att använda på solsemestern.