Chefen för den kommunala vuxenutbildningen i Luleå har fått en skriftlig varning. Som Kuriren har rapporterat har han brutit mot kommunens regler för sponsring och policyn mot jäv, mutor och annan korruption.
Det senare fallet är ett rätt ointressant fall av uppenbart dåligt omdöme. Chefen i fråga blev bjuden på middag med tillhörande alkohol av en leverantör av utrustning. Den mumsiga tillställningen skedde först efter att upphandlingen var genomförd. Därför, menar chefen, kan det inte vara någon form av påverkan. Det är dumheter. Givetvis kan det vara det.
Behöver man köpa någonting en gång kan man behöva köpa det igen. När så sker har leverantören lyckats skapa sig en personlig och bättre relation med chefen. Dessutom kanske chefen vet med sig att om företaget vinner igen så väntar en ny bjudmiddag runt hörnet. Dessutom är det ju inte ett direkt okänt fenomen att belöningar för vunna upphandlingar och kontrakt utfaller efter att upphandlingen eller kontraktet är klart. Så hur det skulle förhindra något är också oklart.
Sponsringsfallet är intressantare. Chefen betalade 19 600 kronor plus moms för att sätta vuxenutbildningens logga på en bil som Youtubern Mike the Mechanic, eller Michael Kerry som han heter på riktigt, rustade upp och skulle köra till en mässa i England.
Chefen för vuxenutbildningen förklarar att han bara såg det som ett köp av reklamplats, vilket han är behörig att göra. Sponsring däremot måste beslutas av förvaltningschefen eller av politiken om det handlar om större summor. Det här är inte en helt svartvit bedömning. Sponsring är i grunden en form av marknadsföring.
Men en viktig skillnad är att sponsring normalt innehåller en motprestation. Att köpa en reklamplats innebär det och inget mer. Sponsring handlar både om att snylta på någon annans varumärke genom förknippas med föreningen eller sammanhanget som sponsras samt andra motprestationer. I det här fallet framgår det av chefens uttalanden att målet var att uppmärksammas på mässor i Sverige på väg till mässan i England.
För att ha något som helst värde behöver det stora klistermärket på motorhuven kompletteras av Mekanikermike. Bara texten "vuxenutbildningen" gör ju ingenting för Luleå när bilen väl har lämnat kommunen. Det vore ju världens sämsta reklam. Mike själv säger också i en video att vuxenutbildningen är hans främsta sponsor i projektet. Det är lustigt att det var så uppenbart för honom medan det aldrig skulle ha slagit chefen. Det är till och med nästan svårt att tro på.
Det går förstås inte att säga vad chefen tänkte när han fattade beslutet. Spelade det till exempel roll att Kerry arbetade som lärare på komvux eller var det bara en rolig grej? Vem vet. Det vi kan säga med säkerhet är att han inte borde ha gjort det.
Därför är det inte rätt utan också viktigt att arbetsgivaren utdelat en skriftlig varning för dessa övertramp. Förvaltningsdirektör Maarit Enbuske säger till Kuriren att det är viktigt att man följer de policys och riktlinjer som finns. Det har hon helt rätt i. Korruption börjar sällan med riktigt stora affärer för miljonbelopp.
I stället börjar det med att man accepterar mindre övertramp. En middag här, en otillåten sponsring där. Man bygger upp en kultur där sådana handlingar tolereras och normaliseras. Det är farligt. Och det är därför som man måste vara så otroligt noga att inte låta den här sortens övertramp gå obesvarade.