Nationerna styr i coronakrisen

Om EU har fÄtt allt mer makt pÄ medlemslÀndernas bekostnad har det inte mÀrkts pÄ hur grÀnser stÀngs och öppnas under krisen.

NÀr det vÀl kommer till kritan agerar EU:s medlemslÀnder sjÀlva.

NÀr det vÀl kommer till kritan agerar EU:s medlemslÀnder sjÀlva.

Foto: FotoshopTofs/Pixabay

Krönika2020-06-23 03:00
Detta Àr en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr oberoende moderat.

HĂ€r Ă€r det medlemsstaterna som har handlat fritt – med resultatet att en mĂ„ngfald av bestĂ€mmelser har införts.

För svensk del har det frĂ€mst noterats vilka lĂ€nder som fortfarande hĂ„ller stĂ€ngt för besökare frĂ„n Sverige. Men pĂ„ hemsidan Re-open EU, som sköts av EU-kommissionen, kan man studera hur i stort sett varje land har valt sin egen modell. Österrike öppnar för medborgare frĂ„n alla EU-lĂ€nder utom Sverige, Spanien och Portugal. Estland har karantĂ€nsplikt för besökare som kommer frĂ„n lĂ€nder med fler Ă€n 15 covidfall per 100 000 invĂ„nare. Grekland hĂ„ller öppet för turister frĂ„n Japan och Israel men inte frĂ„n Storbritannien. Polen har inga restriktioner för medborgare i nĂ„got EU-land.

Inte bara nedstĂ€ngningen av Europa utan ocksĂ„ Ă„teröppningen styrs av nationalstaterna. Och styrningen gĂ„r pĂ„ tvĂ€rs med vad sĂ„vĂ€l EU-kommissionen som Europaparlamentet önskar. ”Det Ă€r hög tid att EU kliver in innan Schengensamarbetet tillfogas skador som inte gĂ„r att reparera”, sĂ€ger Europaparlamentarikern Tanja Fajon som leder arbetsgruppen som granskar den fria rörligheten.

EU-kommissionen försökte i mitten av maj att göra detta, genom att föreslĂ„ ett gradvist och samordnat Ă„terinförande av fri rörlighet inom EU frĂ„n mitten av juni. ”Att lĂ€tta pĂ„ restriktionerna Ă€r avgörande för den ekonomiska Ă„terhĂ€mtningen”, skrev kommissionen. ”BegrĂ€nsning av den fria rörligheten och Ă„terinförande av inre grĂ€nser skadar den inre marknaden och leveranskedjornas funktion. Men framför allt skadar det vĂ„r europeiska livsstil i en union dĂ€r mĂ€nniskor kan resa fritt över grĂ€nserna, oavsett om de reser i egenskap av arbetstagare, studenter, familjemedlemmar eller turister.”

Samtidigt förblir det en möjlighet för medlemslÀnder att hÄlla grÀnser stÀngda under en begrÀnsad tid, om det finns ett hot mot landets inre sÀkerhet eller motsvarande. Att diskriminera enskilda EU-medborgare baserat pÄ vilket medlemsland de Àr medborgare i lÄter sig knappast göras. DÀremot Àr det fullt möjligt med begrÀnsningar för inresor frÄn vissa lÀnder vars coronahantering man betvivlar. Vilka jÀmförelsetal som Àr mest relevanta för att beskriva denna hantering Àr kanske mer en politisk Àn en epidemiologisk eller statistisk bedömning.

Det Àr nÄgot godtyckligt, kan man tycka, att grÀnsöppnandet grundas pÄ nationella genomsnitt snarare Àn regionala siffror. UtmÀrkande för covid-19 har varit hur mycket smittspridningen varierar mellan olika landsdelar, mellan stad och landsbygd och Àven mellan stÀder. InvÄnare i en region med lÄg smittspridning fÄr nu sin rörlighet hindrad för att nationens genomsnitt Àr högt.

Men detta illustrerar ocksÄ statens starka stÀllning i coronakrisen. Det var Europas stater som agerade först, som genom övervÀgande nationella strategier har hanterat krisen och som nu leder Äteröppnandet enligt en nationell logik. Som Europaparlamentarikern Tomas Tobé har sagt: alla vill ha koordination, men ingen vill koordineras.

Daniel Braw Àr politisk redaktör i Barrometen-OT.