TvÄ veckor efter att ha disputerat gifte hon sig med hotellmagnaten Petter Stordalen. Under de 13 Är de höll ihop var de ett av Norges mest omskrivna par.
Gunhild Stordalen har som uttalat mĂ„l att âförĂ€ndra vĂ€rldenâ. 2011 startade hon och maken GreeNudge. 2014 drog hon igĂ„ng EAT-Forum med syfte att fĂ„ mĂ€nniskor att Ă€ta mindre kött. Samma Ă„r fick hon WWF:s pris för Ă„rets miljöhjĂ€lte. Hon Ă€r engagerad i Zero Emission Resource Organisation och European Climate Foundation, samt norsk ambassadör för Earth Hour. DĂ€rtill har hon engagerat sig i djurskydd och kvinnohĂ€lsa. Gunhild Stordalen har varit en norsk nationalklenod.
Nyligen slĂ€ppte hon boken âMin medicinâ, en bok om hur sömn, mat, trĂ€ning, meditation och nĂ€rhet trots livshotande sjukdom gett henne ett friskt och gott liv. Boken ska inspirera till att leva hĂ€lsosammare och i samklang med naturen. Recensionerna blev ett lustmord.
Efter att Dagbladets Cathrine KrĂžger med epitet som âpinsamâ och âkunde lika gĂ€rna varit skriven av en 16-Ă„rig bloggareâ gett boken ett dĂ„ligt betyg fick Stordalen ett utbrott pĂ„ henne i radio. NĂ„got hon sedermera tvingades be om ursĂ€kt för.
Dagsavisen skriver att âEn allmĂ€nhet som i Ă„ratal Ă€tit ur Gunhild Stordalens hand har fĂ„tt nog. Inte nödvĂ€ndigtvis av henne personligen, jag vet inte, men Ă„tminstone av det hon representerar med boken: Möten med den egna naveln.â Kulturnorge slaktade Gunhild Stordalen.
Kanske Àr det inte sÄ konstigt. Krig i Europa, lÄgkonjunktur, höga energipriser och ett grÄmulet ekonomiskt lÀge ger inte lÀngre lika mycket utrymme för kÀndisdyrkan och den typ av vÀrldsförbÀttrande sjÀlvförsjunkenhet Gunhild Stordalen byggt sin karriÀr pÄ. Inte ens i Norge som hittills klarat sig bÀttre Àn Sverige och som har ett riktigt pristak pÄ el. För som den vÀrldsförbÀttring Stordalen arbetat för utformats har den gÄtt ut över vanligt folk.
Ăven om det inte Ă€r sĂ„ kul för Gunhild Stordalen vĂ€cker Ă€ndĂ„ Norges uppbrott med henne hopp om att svenskarna ska ta efter sitt broderfolk. Kanske kan Ă€ven vi sluta ta för givet att kĂ€ndisskap ger vĂ€lgrundade Ă„sikter? Och kanske tar ocksĂ„ Sverige efter norrmĂ€nnen och ser skillnad pĂ„ miljöengagemang och marknadsföring? För influerare sĂ€ljer inget annat Ă€n bilden av sig sjĂ€lva, oavsett hur tjock börsen Ă€r.
Per-Ola Olsson Àr ledarskribent pÄ Svenska NyhetsbyrÄn.