S-MP-regeringen har skÀrpt miljökraven pÄ Sas. Men det rÀcker inte. Staten mÄste ocksÄ krÀva att bolaget ÄterupprÀttar kundernas förtroende. Annars Àr det svÄrt att se hur Sas ska kunna överleva i lÀngden.
För nĂ€rvarande gĂ„r Sas marknadsstrategi ut pĂ„ att tvinga vanliga kunder att bli lĂ„ngivare genom att de fĂ„r vĂ€nta mĂ„nadsvis pĂ„ Ă„terbetalningar för instĂ€llda flyg â Ă„terbetalningar som skulle göras direkt om det inte vore för bolagets likviditetsproblem. Samtidigt fortsĂ€tter Sas att sĂ€lja platser pĂ„ flyg som troligen kommer att stĂ€llas in. Kombinationen gör det högst riskabelt att boka biljetter hos Sas.
Det Àr orimligt att staten fortsÀtter att hÀlla skattebetalarnas pengar i ett företag som systematiskt utnyttjar samma skattebetalare. Sas förklaring - att det Àr komplicerat och tar tid att hantera ett stort antal Äterbetalningar - Àr rent pinsam. Bolaget har knappast haft mycket annat att syssla med de senaste mÄnaderna, sÄ den förklaringen bÀr inte sannolikhetens prÀgel.
Situationen Sas försatt sig i vĂ€cker ocksĂ„ frĂ„gor om ledningens kompetens. Klarar den inte av att organisera ens de enklaste kundĂ€renden? Tror den att kunderna gĂ„r pĂ„ vad som helst? Ăr den sĂ„ upptagen av att tillfredsstĂ€lla Ă€garnas och bankernas krav att den helt har slĂ€ppt tanken pĂ„ att behandla sina kunder vĂ€l? I lĂ€ngden Ă€r det svĂ„rt att se hur ett företag kan överleva utan att skapa mer vĂ€rde Ă€n det förstör för kunderna, hur mycket statligt stöd det Ă€n fĂ„r.
Det ska inte uteslutas att ledningen behöver bytas ut för att ÄterupprÀtta förtroendet hos kunder och andra intressenter. Ledningsbyte Àr ibland ett uttryck för syndabockstÀnkande, ett sÀtt att försöka skylla mÄngas misslyckanden pÄ nÄgra fÄ. Men i det hÀr fallet skulle en ny ledning Ätminstone tydligt signalera att den nuvarande strategin inte kommer att fortsÀtta och att det Äterigen gÄr att lita pÄ Sas.
SÄ sent som för ett halvÄr sedan valde mÀnniskor faktiskt Sas dÀrför att det var ett pÄlitligt och tryggt alternativ, och sÄ behöver det bli igen. Det Àr svÄrt att tÀnka sig att Sas skulle klara en hastig omvandling till lÄgprisbolag.
Varje trovÀrdig plan för Sas framtid mÄste visa hur företaget ska ÄtergÄ till att skapa vÀrde för kunderna. Innan det betalas ut mer offentliga medel borde ledningen dÀrför avkrÀvas en förklaring pÄ hur det ska gÄ till.
Charlotta Levay Àr docent i företagsekonomi vid Lunds universitet.