Vi kan inte bara ha proffspolitiker

Politik Àr en trög verksamhet. Inte trög som i trögtÀnkt, utan att saker ofta tar lÄng tid att förÀndra.

Med tanke pÄ det starka samhÀllsengagemang som finns borde det vara fler som vill sitta i beslutande församlingar.

Med tanke pÄ det starka samhÀllsengagemang som finns borde det vara fler som vill sitta i beslutande församlingar.

Foto: Johan Nilsson / TT/Montage

Krönika2021-07-17 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr moderat.

Kanske Àr det pÄ grund av denna tröghet som allt fÀrre vÀljer att engagera sig partipolitiskt? Andelen av befolkningen som Àr medlem i ett partipolitiskt parti har minskat sedan 1980-talet, likasÄ har andelen som deltar aktivt i ett politiskt partis verksamhet minskat. Men intresset för att delta i politiska diskussioner har dÀremot ökat, visar statistik frÄn Statistiska CentralbyrÄn, SCB.

Antalet förtroendevalda i kommunerna fortsĂ€tter ocksĂ„ minska jĂ€mfört med tidigare mandatperioder. FrĂ„n förra mandatperioden har antalet minskat med ungefĂ€r 1 000 personer sett över hela landet. Som en jĂ€mförelse har Norrbotten 1 512 förtroendevalda, varav 97 procent Ă€r fritidspolitiker.

Även andelen 65 Ă„r och Ă€ldre ökar i gruppen förtroendevalda. FörstĂ„ mig rĂ€tt nu. Det Ă€r inte Ă€ldre förtroendevalda i sig som oroar. Vi behöver fler Ă€ldre i politiken, inte fĂ€rre. Men utvecklingen kan av naturliga orsaker inte fortsĂ€tta i all oĂ€ndlighet nĂ€r antalet förtroendevalda i sin helhet stadigt minskar.

Som enskild privatperson Àr det inte en helt orimlig att anse att det Àr nÄgon annans uppgift att fÄ det kommunala beslutsfattandet att fungera. Alla kan inte vara politiker, dÄ skulle inte mycket annat i samhÀllet bli gjort. Men det börjar bli ett verkligt problem att tillsÀtta politiska uppdrag. Partierna söker med ljus och lyckta efter personer som Àr villiga att avsÀtta en del av sin fritid för att fatta demokratiska beslut Ät oss andra.

Det kan naturligtvis handla om att det faktiskt inte finns nĂ„got intresse för politik, men sĂ„ verkar det ju inte vara, om man nu ska tro statistiken frĂ„n SCB. 

Verkliga observationer stödjer inte heller den tesen. Det Àr bara att titta pÄ Framtidens skola. LuleÄ kommuns planer pÄ att göra om skolstrukturen möttes av ett rejÀlt motstÄnd. Det var sÄ massivt att folkrörelsen Hela Kommunen Ska Leva Och LÀra lyckades samla tillrÀckligt mÄnga namnunderskrifter för att fÄ till stÄnd en folkomröstning. Det hör inte till vanligheterna.

Det krÀvs att minst tio procent av de röstberÀttigade egenhÀndigt skriver under ett folkinitiativ för att en folkomröstning ska bli aktuell. FullmÀktige avgör sedan om det blir en folkomröstning. Och det blev det. Opinionen var för kraftig.

Folkomröstningen kom att handla om kommunen skulle fortsĂ€tta arbetet med Framtidens skola eller avbryta strukturförĂ€ndringen. Skulle nedlĂ€ggningen av smĂ„ skolor och fler sammanslagningar fortsĂ€tta eller skulle det upphöra? Även om de tvĂ„ alternativen i folkomröstningen var nĂ„got diffust formulerade handlade det i grund och botten om detta. Det visste alla.

Antalet röstberĂ€ttigade vid folkomröstningen var 63 041 personer och av dessa röstade totalt 24 068 personer, vilket innebar ett valdeltagande om totalt 38,2 procent. För en folkomröstning Ă€r det högt. Det Ă€r glĂ€djande och bra.

Folkomröstningen förra Äret och allt som ledde fram till den visade pÄ ett stort engagemang för lokala frÄgor. Det förvÄnar inte. Det Àr ofta de lokala frÄgorna som pÄverkar medborgarna som mest. Och ingenting blir knappast sÄ konkret som den egna byaskolan och barnens skolgÄng. Men det finns andra frÄgor som ocksÄ krÀver uppmÀrksamhet frÄn kloka mÀnniskor.

Inte bara skolan ligger pĂ„ kommunernas bord. Det gör Ă€ven ett stort antal andra viktiga politikomrĂ„den sĂ„ som socialtjĂ€nst, nĂ€ringslivsfrĂ„gor och byggnadsfrĂ„gor. Listan kan göras lĂ„ng. Och tycker man att kommunen ska göra mindre av nĂ„got – ja, dĂ„ Ă€r det ofta möjligt att förĂ€ndra genom ett klubbslag.

Det Ă€r dĂ€rför paradoxalt att sĂ„ fĂ„ vill engagera sig genom att sitta i beslutande församlingar. Den riktiga och konkreta makten att förĂ€ndra finns ju dĂ€r. Även om det kan ta tid.

FĂ€rre förtroendevalda Ă€r ingen kris för demokratin, men det Ă€r en kris för den typ av demokrati som vi haft i Sverige. Det Ă€r meningen att lokala beslut som Ă€r viktiga för mĂ€nniskor fattas av andra mĂ€nniskor som befinner sig nĂ€ra de mĂ€nniskor som pĂ„verkas av besluten. I förlĂ€ngningen riskerar fĂ€rre förtroendevalda i vĂ„ra beslutande lokala församlingar leda till att medborgarna upplever att beslut tas över deras huvuden. Det kommer spĂ€ pĂ„ politikerföraktet. Plötsligt befinner vi oss i en negativ spiral som Ă€r svĂ„r att vĂ€nda. 

Det Àr inte lÀtt att vara fritidspolitiker och man bör ha förstÄelse för att förtroendevalda har mycket svÄra avvÀgningar att göra. Att se till helheten kan framstÄ som enklare Àn vad det faktiskt Àr.

För den som Ă€r missnöjd och vill förĂ€ndra finns det en enkel men samtidigt svĂ„r vĂ€g att vĂ€lja – bli förtroendevald. Du kommer förmodligen vĂ€lkomnas med öppna armar.