Vilken skola vi vill ha avgör vilka lÀrare vi fÄr

Det Àr ingen större vinst med att utbilda skickliga lÀrare, om de inte samtidigt fÄr förutsÀttningar att göra ett bra jobb.

Vill vi ha en bÀttre skola mÄste vi ocksÄ skapa bÀttre förutsÀttningar för lÀrare att göra sina jobb.

Vill vi ha en bÀttre skola mÄste vi ocksÄ skapa bÀttre förutsÀttningar för lÀrare att göra sina jobb.

Foto: Mostphotos

Krönika2023-05-23 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr moderat.

NĂ€r min mor bestĂ€mde sig för att bli folkskollĂ€rare blev hennes magister i kristendomskunskap sĂ„ glad att han gav henne stora A i betyg för att försĂ€kra sig om att hon skulle komma in pĂ„ utbildningen. GlĂ€djebetyg Ă€r sĂ„ledes inte bara ett modernt fenomen. 

Utbildningen pĂ„ Rostads seminarium var gedigen. De blivande lĂ€rarna skulle kunna det mesta, inklusive att spela tramporgel – Ă€ven om min mor efter sin första lĂ€rartjĂ€nst aldrig mer rörde det instrumentet.

Mycket har hÀnt med bÄde skolan och lÀrarutbildningen sedan dess. I skoldebatten kÀnner lÀrare sig ofta pÄhoppade, vilket Àr begripligt. NÀr skulden för skolans brister gÄng pÄ gÄng lÀggs pÄ lÀrarkÄren, Àr det inte konstigt om lÀraryrket blir oattraktivt.

Att elever ibland frÄgar lÀrare varför de inte valde ett annat yrke sÀger nÄgot om professionens lÄga status. Bristande respekt frÄn förÀldrar samt rektorer som hellre anstÀller tjugoÄriga vikarier gör inte saken bÀttre.

Om samhÀllet uppvÀrderade lÀraryrket skulle fler förmodligen söka lÀrarhögskolan. Men för att hantera lÀrarbristen krÀvs Àven att fler fullföljer utbildningen.

Skolminister Lotta Edholm (L) och utbildningsminister Mats Persson (L) vill att lĂ€rarutbildningen ska bli mindre teoretisk och mer yrkesinriktad. I en debattartikel konstaterar de att ”den praktiska undervisningskonsten, metodiken, behöver bli en större del av utbildningen” (SvD 6/5).

Det Ă€r ett bra initiativ. LĂ€rarstudenter lĂ€r sig mycket om sĂ„dant som Vygotskijs, Piagets och Deweys teorier, men det har du ingen större glĂ€dje av nĂ€r du möter din första klass. För att bli en bra lĂ€rare behöver du, förutom att bottna i ditt Ă€mne, veta hur du lĂ€r ut pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt – inte förberedas för att bli forskare.

Lika viktigt som att utbilda skickliga lÀrare Àr att de sedan vill stanna kvar i yrket. HÀr har Edholm och Persson den stora uppgiften. Styrdokumenten mÄste förÀndras sÄ att skolan blir mer kunskapsorienterad. Med mer av traditionell undervisning finns det möjlighet för lÀrarna att bÄde utbilda och bilda, men det krÀver ett tydligt mandat att hÄlla ordning. Det Àr angelÀget med en rejÀl rensning av lÀrarnas arbetsbörda sÄ att tid finns för förberedelse och efterarbete, samt att orimliga krav pÄ exempelvis anpassningar tas bort.

LÀrarutbildningen kan bli bÀttre, men minst lika viktigt Àr att de lÀrare som i dag Àr aktiva gÄr till jobbet med lust och stolthet.

Jonatan Lönnqvist Àr sÄngare och pedagog.