Maria Eriksson: Ett utmärkt exempel på kapitalism

Foto: Junge, Heiko

Norrbottens län2015-09-25 05:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Så satt hon där, en nybliven trädgårdsintresserad farmor från Umeå, vid mitt frukostbord. Kvällen innan hade vi aldrig träffats. Men jag har en alldeles för stor lägenhet och hennes son en alldeles för liten. Åtminstone för att det skulle bli särskilt mycket plats över till farmor som i stället fick hyra mitt gästrum ett par nätter via sajten AirBnB. Där kan privatpersoner hyra ut alltifrån sovplats på soffor till lyxhus med pool till andra privatpersoner.

Jag tänker på detta när jag hör någon beskriva för sin son vad kapitalism är: ”det är när man bara bryr sig om pengar”. Jag är inte så säker på det. Att jag hyr ut ett rum är som jag ser det ett utmärkt exempel på kapitalism. Jag har något som någon annan är beredd att betala för. Och jag ska inte sticka under stol med att pengarna spelar roll, de är ett bra sätt att delfinansiera boendet. Jag kan dessutom anpassa priset för att maximera vinsten. Tar jag för mycket blir bokningarna för få. Men handlar det bara om pengar?

Kanske blev jag till och med lite förvånad själv över hur roligt det var att ställa i ordning ett trevligt rum som gästerna skulle trivas i. Att sedan få positiva recensioner från dem som bott där. ”Jättegod frukost! Bra läge! Välkomnande värd!” Och att träffa dessa människor som jag nu haft som gäster.

Och jag föreställer mig att det är ungefär så även andra kapitalister tänker. Visst vill man tjäna pengar, men nog finns det ett värde också i glädjen att göra ett bra jobb, att bidra med något som någon annan har nytta och glädje av.

Såtillvida är det nog inte särskilt annorlunda än att driva en Ica-affär eller en vårdcentral.

Men AirBnB, Uber och alla de andra nya nätverksbaserade företag som nu växer fram, utmanar samtidigt etablerade affärsmodeller.

Motståndet mot taxitjänsten Uber kommer från både fackliga Transportarbetarförbundet och från arbetsgivarsidans Taxiförbundet. Hela deras verksamhet utmanas ju.

För dem är det viktiga att Uber följer samma regelverk som deras åkare. Men den centrala frågan borde egentligen inte vara hur taxiföretagen ska överleva – taxibilar finns trots allt inte till för taxiförarnas skull, utan för taxiresenärernas – eller hur Uber ska kunna inlemmas i nuvarande regelverk.

Utan om vi tycker att det är en positiv utveckling att det blir enklare och billigare att få skjuts i bil. Eller att hitta någonstans att bo när man hälsar på barnbarnen. Och hur regelverken i så fall kan utformas så att det inte hindrar den utvecklingen.

Krönika